Schuurdeur maken

  • #1

HENK48

New member
Ik heb een vurenhouten schuurdeur die aan het rotten is en ik wil de rabatdelen vervangen door meranti schroten. De deur is 88 x 193 cm. Hoe bereken ik hoeveel schroten ik moet hebben van 18mm dikte. Ik ben nieuw op dit forum, dus benieuwd of iemand me kan helpen.
 
  • #2

joop

New member
Om te berekenen hoeveel meranti schroten je nodig hebt voor je schuurdeur, volgen we een paar stappen:

Bereken het totale oppervlak van de deur:

De deur is 88 cm breed en 193 cm hoog.
Het oppervlak is:
88cm×193 cm=16984cm

.
Bepaal de breedte van de meranti schroten:

Schroten worden meestal verkocht in standaard breedtes. Laten we aannemen dat de schroten 10 cm breed zijn (9 cm effectief na plaatsing met overlap).
Bereken het aantal schroten nodig:

Deel de totale breedte van de deur door de effectieve breedte van één schroot.
Als de effectieve breedte 9 cm is:
88cm÷9 cm=9.78
88 cm÷9 cm=9.78 schroten.
Aangezien je geen fractie van een schroot kunt gebruiken, rond je dit naar boven af: je hebt dus 10 schroten nodig.
Controleer de Lengte en Eventuele Overlap
Meranti schroten van 18 mm dikte kunnen vaak in lengtes van 2 meter of meer worden gekocht, wat ruim voldoende is voor een deur van 193 cm hoog. Houd rekening met enige overlap of zaagverlies bij het monteren van de schroten.

Samenvatting
Totale breedte van de deur: 88 cm.
Effectieve breedte van één schroot: 9 cm.
Aantal schroten nodig: 10 stuks (afgerond naar boven).
Als je schroten breder of smaller zijn, pas de berekening dan aan door de effectieve breedte van de schroot te gebruiken in de berekening. Zorg er altijd voor dat je wat extra materiaal hebt voor het geval er iets misgaat tijdens het zagen of monteren.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
K 0
S 0
C 0
P 0
J 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Berichten
8.954
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan