Soort piepschuim in kruipruimte

  • #1

RonaldB03

New member
Hallo!

Ik ben momenteel bezig met een verbouwing thuis. Nu krijg ik vloerverwarming en gaan de leidingen van de radiator de vloer in. Nu dacht ik even de kruipruimte in te gaan om daar af te doppen zodat ik de leidingen niet uit de grond heb..

Nu zag ik een bepaald piepschuim op de vloer zeg maar. Ik heb vernomen dat het tempex is, maar dat weet ik dus niet zeker. Hoe dan ook.. ik zie geen leidingen van zowel elektra als cv buis.

iemand ervaring hier mee om dit op te lossen?
 
  • #2

Jaap

New member
Het lijkt erop dat je te maken hebt met een situatie waarin je de leidingen voor de radiator wilt afdoppen in de kruipruimte, maar je hebt geen zicht op de leidingen door het piepschuim (mogelijk tempex) op de vloer. Hier zijn enkele stappen en tips die je kunnen helpen om dit probleem op te lossen:

Stappen om de leidingen te vinden en af te doppen:
Verwijder een Klein Deel van het Piepschuim:

Begin met het verwijderen van een klein gedeelte van het piepschuim waar je denkt dat de leidingen lopen. Gebruik een scherp mes of zaag om een net en controleerbaar deel weg te halen.
Gebruik een Metaaldetector:

Een metaaldetector kan helpen om de positie van metalen leidingen (zoals koperen of stalen cv-leidingen) te lokaliseren zonder grote delen van het piepschuim te hoeven verwijderen.
Volg de Leidingen van Bovenaf:

Als je toegang hebt tot de plek waar de leidingen vanuit de radiator de vloer in gaan, kun je proberen hun pad te volgen om een beter idee te krijgen van waar ze in de kruipruimte zouden moeten zijn.
Kijk naar Eventuele Markeringen of Sleuven:

Soms zijn er markeringen of sleuven in het piepschuim die aangeven waar leidingen lopen. Dit kan je helpen om de leidingen gemakkelijker te vinden.
Elektrische Inspectiecamera:

Gebruik een elektrische inspectiecamera (endoscoop). Hiermee kun je door een kleine opening kijken en de leidingen lokaliseren zonder veel materiaal te verwijderen.
Als je de leidingen hebt gevonden:
Afkoppelen en Afdoppen:

Schakel eerst de watertoevoer naar de cv-installatie uit en laat het systeem leeglopen. Dit voorkomt waterschade en maakt het veilig om aan de leidingen te werken.
Zaag de leidingen af op de gewenste plek.
Gebruik geschikte afdoppingen voor het type leiding (koper, staal, kunststof, etc.). Zorg ervoor dat de afdoppingen goed vastzitten en waterdicht zijn.
Isolatie Herstellen:

Na het afdoppen van de leidingen, herstel je de isolatie door het piepschuim terug te plaatsen of eventueel nieuwe stukken piepschuim op maat te snijden en te installeren.
Testen:

Schakel de watertoevoer weer in en vul het cv-systeem bij. Controleer op eventuele lekkages bij de afdoppingen.
Veiligheidstips:
Beschermende Kleding: Draag geschikte beschermende kleding, inclusief handschoenen en een masker, om jezelf te beschermen tegen stof en mogelijke isolatiematerialen.
Ventilatie: Zorg voor voldoende ventilatie in de kruipruimte.
Werk Niet Alleen: Het kan handig zijn om iemand bij de hand te hebben voor het geval je hulp nodig hebt.
Als je twijfelt over je vaardigheden of de veiligheid van de klus, is het altijd verstandig om een professionele loodgieter in te schakelen. Ze kunnen de klus snel en veilig klaren.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Berichten
8.954
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan