vochtige oude vloeren

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
ik heb een huis uit 1890, een gedeelte van het huis is als een soort aanbouw, er is geen kelder of kruipruimte onder de vloer. het eerste deel van de keuken is een betonvloer maar in het tweede deel liggen de ongeglazuurde tegels gewoon op de zand...tenminste dat denk ik. de ruimte voelt vrij vochtig aan en het ruikt ook naar vocht soms lijkt het of de tegels ook nat zijn , soort zweeddruppels die op de tegels liggen. weet iemand of er inderdaad vroeger op deze manier gebouwd werd dat er vloertegels op zand werden gelegd en weet iemand of hier een oplossing voor is zonder dat de hele vloer eruit gehaald moet worden . een betonvloer storten zal wel de beste oplossing zijn maar ik hoop toch op een alternatief om ook de tegels te kunen sparen. ik vraag me ook af of er ev onder de zand een put zit waar vroeger water uit gehaald werd of als afvoer werd gebruikt, dan zal dempen wel nodig zijn .er zijn geen tekeningen van het huis te vinden alles is in de oorlog kwijt geraakt. ik hoop dat er iemand is die me kan helpen ........
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Het kan inderdaad dat de tegels in het zand zijn gelgd. Dit is zogenaamd geelzand. Dit is een gestabiliseerde zand soort die licht uithard, of door eigenschappen van het zand zelf, of door toevoeging van kalk, leem of een ander cement.

Tegels zijn hierbij zeer gemakkelijk zonder beschadigingen te verwijderen. Met een fijn plat beiteltje en een licht hamer kan rondom 1 of meerdere tegels de voeg open getikt worden. Daarna kan eenvoudig met b.v. een plamuurmes de tegel losgestoken/sneden worden. De rest gaat dan nog makkelijker door er onderdor te steken.

Er zijn hier opzich 3 mogenlijkheden.

Alle tegels verwijderen, een stukje dieper uitgraven, grondfolie neerleggen en daarop een nieuwe laag stabilisatiezand met de oude tegels. Hierdoor sluit je het vocht oip, dit is echter geen permanente oplossing, omdat er na lange tijd schade aan de rest van de constructie gaat komen.

De tweede manier is het volledig uitgraven van het stabilisatie zand, de fundering verbreden of openingen in de muren uithakken, hier voorgespannen betonbalken in plaatsen, op vullen met EPS vulelementen en een druklaag van c.a. 3 tot 5 cm beton met kalk toevoeging. Dit is een permenente opllossing waarbij een kruipruimte ontstaat die geventuleerd wordt via de gevels.

De derde oplossing is het plaatsen drainage buisen onder het huis waarop een schelpen of grindlaag wordt aangebracht. Hierboven op komt dan weer de afwerking van stabilisatiezand met de tegels. Dit is een permanente oplossing voor als het grondwater nivo dermate hoog staat dat er niet uitgegraen kan worden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan