Kunnen we de leidingen versmallen / omleiden?

  • #1

Quintie

New member
Wie o wie kan me helpen in het kader van een badkamerverbouwing? Eerst een schets van de situatie:

Op de tweede etage:
- hangt de mechanische ventilatie
- staat een ligbad
- staat de wasmachine
- is een fonteintje

Op de eerste etage in de badkamer:
- komt een douche met afvoergoot
- komt een dubbele wastafel met warm en koud water
- komt een toilet

Wij hebben in de badkamer een koof van 70 mm gipsbetonblokken rondom:
de centrale rioolbuis
de spirobuis van de centrale mechanische afzuiging
de waterleidingen koud en warm.

Deze koof is uit het midden van de lange wand geplaatst en neemt nu behoorlijk veel ruimte in op een onhandige plaats; iets uit het midden van een lange wand. Breedte van de koof is 48 cm, diepte is 46 cm.

Dus nu de vragen:
- is het mogelijk om de rioolbuis en de spirobuis van de afzuiging te versmallen, zodanig dat we de koof kunnen verkleinen?
- welke maat moeten we minimaal aanhouden gezien de afvoeren die van de tweede etage via de eerste etage naar beneden moeten kunnen?
- is er ook de mogelijkheid om met hoeken van 45 graden te werken om de leidingen dichterbij de wand te krijgen?

Misschien belangrijk:
- het badwater zal in principe nooit samen met de wasmachine tegelijkertijd afgevoerd worden (niet gezellig om in bad te gaan met de wasmachine aan)
- het water uit het fonteintje moet wel in combi met ofwel bad ofwel wasmachine tegelijkertijd afgevoerd kunnen worden. zonder dat er water omhoog komt!

Ik hoor graag van jullie wat jullie zouden adviseren!
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Afvoer vanaf de 2e etage naar de 1e dient minimaal ø75mm te zijn!

Afvoer vanaf de 1e etage (met toilet!) dient minimaal ø 110mm te zijn!

In de regel is het zo dat als je er een afvoer bij aan sluit de diameter een stap groter dient te worden!

Met 45° bochten werken is geen probleem, mits het er niet te veel achter elkaar zijn!

Mechanische afvoer buis zou ik niet gaan versmallen i.v.m. met geluidsoverlast.

Succes.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
G 1
H 1
H 1
A 3
A 5

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan