Hoe werken knelkoppelingen precies

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoe werken knelkoppelingen ( sokken) precies ? Ik ben een doe-het-zelver, maar ik heb nog nooit met knelkoppelingen gewerkt. Ik wil een kraan op een wastafel gaan vervangen, maar ik ben bang, dat dit gaat lekken.
Heedt iemand misschien nuttige tips ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Knelkoppelingen bestaan uit 3 verschillende delen: wartel (2st.), knelring (2st.) en 1 huis (knie,sok enz.)
De messing knelring wordt bij het aandraaien van de wartel vervormd en in de pijp gedrukt.
Omdat de rand van het huis conisch is, wordt daar de ring ingedrukt en ontstaat een waterdichte verbinding.
Er bestaan ook KLEMfittingen met een nylon ring, maar die zijn alleen voor cv-installaties. KNELfittingen mogen ook in cv-install. gebruikt worden.
Let erop bij het gebruik dat de pijp goed in het huis geschoven wordt.
Let erop dat de knelring goed om de pijp zit.
Knelfittingen van de D.H.Z. zaak zijn vaak wat goedkoper dan bij een speciaalzaak, maar kijk eens naar de dikte en kwaliteit van de messing ring!!
Goede merken: VSH , Conex Sanbra.
Suc6
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Vraagje in de kantlijn... Begrijp ik het goed dat, omdat de messing knelring vervormd wordt, een knelkoppeling maar 1 keer gebruikt kan worden? Klinkt logisch maar toch...

Erik
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Inderdaad!
De knelring vervormt en is dus maar 1 keer te gebruiken.
De wartels en het huis zijn wel meerdere malen te gebruiken.
Bij een speciaal zaak zijn dan ook losse knelringen te koop.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Heb zelf met soldeerverbindingen en met knelkoppelingen gewerkt bij renovatie badkamer. Knelkoppelingen vind ik beter werken dan soldderkoppelingen. Zeker bij oudere leidingen werkt het gemakkelijker dan soldeerkoppelingen. Let wel op dat je ze nog een keer naloopt en evt. nog natrekt met een goede Bahco sleutel. Nadeel knelkoppeling is de prijs.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan