Afwerken geluids isolatie

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik ben van plan om op mijn zolder een ruimte te creeren waar muziek kan maken zonder dat de buren daar last van hebben. In mijn vorige huis had ik de wanden simpelweg bekleed met eierdoos vormig schuim, dit nam wel een gedeelte van het geluid weg maar werkte niet echt afdoende. Nu is mij bekend dat geluid zich verplaatst door middel van trillingen, dus als ik een soort van kamer in een kamer maak met daartussen een ruime hoeveelheid glaswol zou dit toch afdoende moeten zijn. Nu was ik van plan om alle regels tegen de muur te lijmen met daartussen een laag rubber, alleen moet de ruimte daarna nog worden afgetimmerd. Op zich geen probleem, is het niet dat de schuine wanden van het dak mij problemen opleveren.

Ik zit daar namelijk met de balken waarop het dak steunt. Ik was van plan om tussen die balken een laag glaswol aan te brengen, op de balken een laag rubber te lijmen, maar hoe krijg ik dit dan nog afgewerkt ???


Volgens mij zijn gipsplaten te zwaar om met tussenruimten van ongeveer 1.25 meter tegen die balken aan te lijmen. Schroeven kan niet want dan maakt de binnenste muur via die schroeven weer contact met die balken. Is er een lichter alternatief voor gipsplaat dat minstens zo stevig is (i.v.m. doorhangen) of weet iemand een ander alternatief ???
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi 007,

Ik ken de situatie niet geheel maar je zou het volgende kunnen doen:

Je maakt een nieuwe, van de oude vloer geisoleerde vloer, voorkeur met bovenlaag van hout(welk hout dan ook, maar wel stevig).
Vanuit deze vloer ga je vervolgens nieuwe wanden en uiteindelijk een nieuw plafond maken.
Dit heeft als voordeel dat je een goede isolatie tegen de muren en plafond kan maken zonder dat je daar weer doorheen moet boren/schroeven.
Je maakt uiteindelijk een nieuwe kamer in de oude kamer, met als uitzondering dat deze geheel geisoleerd is van de oude kamer.

Laat maar weten of je het iets vindt !

succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Is zacht board iets mischien, het is licht en heeft niet zo'n reflecterend oppervlak als gipsplaat.
Als je een acoustisch geisoleerde ruimte wil maken dan moet je er zeker voor zorgen dat er geen harde contacten zijn met de vloeren en muren.
Als je op de vloer een aantal lagen onder tapijt legt en daar overheen een plaat multiplex heb je al een redelijk goed begin.
Met een houten frame gemonteerd op de geisoleerde vloer kun je een kamer in de kamer bouwen.
Met acoustisch isolatie materiaal aan de buitenzijde van de oefenruimte zal het behoorlijk wat dB-tjes geluidsdruk schelen.
Aan de binnenkant zal je ook een aantal maatregelen moeten nemen om de ruimte acoustisch dood te maken.Anders wordt je gek van de reflecties van de muren.
De eierdop vormige schuimplaten zullen een goedkoop alternatief zijn voor de panelen die gebruikt worden in studios.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan