Aanbouw maken: fundering en dak vragen

  • #1

proeleveld

New member
Ik ben aan het kijken naar het uitbouwen van ons huis. Het is een zgn. drive-in woning uit 1930, waarbij dus op de begane grond een garage is en daarboven de woning. De garage heeft een betonnen vloer en een betonnen dak. De buren aan beide kanten hebben reeds een aanbouw staan (zeker 20 jaar!). Nu willen wij dus achter ook aanbouwen met ongeveer 2.40 x 5.00 x 3.20 (DxBxH) en we hebben een oude tekening liggen van de vorige bewoner met berekeningen. Hierbij is er een nieuwe binnenmuur getekend met daarop een betonnen dak. Dit betonnen dak sluit dan precies aan bij het huidige betonnen balkon. Voor de fundering is er een opmerking geplaatst dat de grootte en diepte nader te bepalen was, maar dat de draagkrachten van deze constructie 840 kg/m2 zijn.

Nu hebben wij al wat advies ingewonnen, maar we krijgen veel tegenstrijdige adviezen over de fundering en het dak van de aanbouw. We zitten op duingrond en wij dachten dat wij een betonnen fundering konden laten storten die tegen de achtermuur/fundering aan zou komen te liggen (niet verankert). Vanuit daar wilden we de binnenmuren optrekken en dan een betonnen dak/balkon maken. 1 iemand is het daar mee eens, maar een ander stelt dat er geheid moet worden. Hierdoor zouden de kosten verdubbelen! Dan horen we tegenstrijdige berichten over het dak/balkon. Als we dat willen aansluiten zouden we problemen krijgen, omdat dat zou gaan scheuren en dan krijg je lekkage. Iemand had het erover dat we gewoon een houten dak moesten plaatsen, die we inbinten in de muren van de buren. Zodoende hebben we niet eens een fundering nodig, maar ik ben dan weer bang dat de aansluiting met het huidige balkon erg lastig wordt. Ook moet er dan nog wel een achtermuurtje met kozijnen in, dus daar hebben we dan wel een kleine fundering voor nodig. Dit laatste zou wel de goedkoopste oplossing zijn, maar ik hou persoonlijk wel van een beetje stevigheid.... Heeft iemand advies/ervaring met zo een situatie?

Alvast hartelijk dank.

Patrick
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan