Aard-draad niet goed elektriciteitskast 220 Volt => ...Vo

  • #1

Rwin

New member
We hadden een probleem in de elektriciteitskast.
Kapotte apparaten: Magnetron, PC (Power supply?), spaarlampen (7 Watt), Power supply Hard Disk, TV etc.
De monteur dacht dat de aard-draad was niet goed aangedraaid, twee draden, een dikke en een niet zo dik, een (blauwe) draad was een beetje los.
Nu ging de 220 Volt met pieken naar ....hoeveel Volt?
Klopt dat idee van de monteur, of komen hier andere dingen?
Wie heeft een idee?
 
  • #2

gladys

New member
Eerste vraag: zijn alle genoemde apparaten gelijk kapot gegaan?

Als de monteur 220 volt noemt loopt hij erg achter. Het is al heel lang 230 volt.

1. Het loszitten van de aarddraad in de verdeelkast is pas een probleem als er verbinding is tussen de stroomdraden en de omkasting van apparaten. Je kunt dan een forse schok krijgen. De apparaten op zich gaan niet kapot.

2. Het niet goed vastzitten van de blauwe draad in de verdeelkaast geeft wel of geen contact voor de hele stroomkring. Je zou dus knipperende lichten of helemaal geen stroom gehad moeten hebben.

3. Een spanning boven de 230 volt is bij een normale huisinstallatie niet aan de orde. De verklaring van de monteur kan ik gezien bovenstaande niet plaatsen.
 
  • #3

Rwin

New member
Ok ok, 230 Volt, ik weet niet wat hij zei....

Geen schok gevoeld.

Het gebeurde twee keer:

1.Eerste keer: knipperende lichten klopt wel, stroom OK. Het gebeurd in een paar minuten, niet meteen.
halogeenlampen meer licht, ander lampen via een dimmer minder licht (?), PC kapot (Power supply?), Power supply externe

HardDisk (rook), Magnetron (veel rook, trafo op PCB was gebakken, zekeringen in magnetron OK!). Stekker er uit.
In elektriciteitskast aardschakelaar uit, alle zekeringen OK.
Alles werkt weer. (tot nu....)


2. Tweede keer, na een paar dagen: Geen knipperende lichten, na een paar minuten gaat zekering eruit.
Rook in de gaskookplaat (PCBje met een PTC die bakt in de zwarte teer), twee andere spaarlampen kapot (hal, tuin), rook bij

elektriciteitskast maar ik zie geen gebakken dingen, maar een zekering eruit in de kast.
Ik doe ALLES uit en een monteur komt. Rotte walm.


Na een paar dagen ging de TV kapot (21PV267/01, PTC-unit waarschijnlijk kapot, hoop ik, zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/40542).

Met een (goede) multimeter zie ik 238 Volt op een paar stopcontacten. Dus OK.
Maar waarom gaan de rest kapot? Iets met de 3-fase 400 Volt?
(Niet 360V, nietwaar?).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #4

gladys

New member
Wat je beschrijft lijkt op overspanning. Bliksem lijkt het niet. Dat komt niet om de paar dagen en dan zouden de buren iets soortgelijks moeten hebben.

Wat het wel is?
Eerste maal ging de aardlek er uit en later een zekering.
Apparaten en lampen kapot. Rook uit hard-disk, magnetron en gaskookplaat (je bedoelt keramische kookplaat)

Een slecht contact in de verdeelkast is niet lekker voor lampen. De levensduur is niet alleen het aantal branduren maar ook hoe vaak aan/uit. Ook elektronica houdt niet van heel vaak snel aan/uit etc. De genoemde defecten kunnen horen bij het slechte contact van de blauwe draad.
Maar rook wijst op overspanning. Dan gaat de boel niet gewoon stuk maar fikt uit.

Ik ga er van uit dat je een normale huisinstallatie hebt waarbij je op een fase van 230V bent aangesloten. Waar moet dan een spanning hoger dan 230V vandaan komen?

Geluk gewenst en verder laat ik de verklaring aan de professionele techneuten.
 
  • #5

@$

New member
Als de(voedende) blauwe draad in de meterkast los heeft gezeten kun je overspanning krijgen. Je hebt dan waarschijnlijk een zg 3 fasen voeding.
Het is wat ingewikkeld voor een leek om te snappen. Ik zal proberen een prentje mee te sturen. Als je nog vragen heb hoor ik het wel.
 
  • #6

@$

New member
Het plaatje plaatsen is niet gelukt?(het werdt wel geupload maar waarheen is de vraag)Ik zal toch proberen wat duidelijker te zijn.Bij een 2 of 3 fasen aansluiting is het mogelijk dat verbruikstoestellen(TV kachel ,lampen enz.) in serie tussen 2 fasen komen te staan als de nul onderbroken is in de verdeelkast.Ze komen dan samen op een spanning van 400V waarbij het apparaat met de minste weerstand minder spanning krijgt en een apparaat met een hoop weerstand veel spanning.Zet bv een Elektrische kachel in serie met een cPC en de pc gaat gegarandeerd roken.
 
  • #7

Rwin

New member
Bedankt, dat klopt! Met 400V snap ik wel, maar het idee met een ander apparaat in serie!

"Ze komen dan samen op een spanning van 400V waarbij het apparaat met de minste weerstand minder spanning krijgt en een apparaat met een hoop weerstand veel spanning.Zet bv een elektrische kachel in serie met een PC en de pc gaat gegarandeerd roken."

Mij ons gingen de halogeen-lampen (via een paar grote trafo's) half uit,
aan, uit , aan, ....., de rest ging roken, stinkende elco's (adapters, PC,
apparaten met kleine trafo's, spaarlampen etc.).

Nu snap ik wat er gebeurd is!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
C 0
F 0
D 1
M 0
H 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan