Advies plat betonnen dak van schuur

  • #1

Msmax

New member
Beste,

Afgelopen zomer heb ik mijn schuur (met plat betonnen dak) aan de binnenkant voorzien van isolatie en gipsplaten aan de muren om er een werkruimte van te maken. Ook heb ik een Zibro kacheltje aangeschaft die de ruimte op temperatuur brengt. Tot zover is er niets aan de hand, lekker warm ook.

Onlangs met de extreme kou merkte ik echter dat er waterdruppels aan het plafond zaten. Schakel ik de kachel uit dan was ik binnen een dag/nacht de druppels kwijt en was het plafond kurkdroog.

Na wat lezen kom ik tot de volgende conclusies:
1. Warme lucht tegen koude betonnen dak geeft condens.
2. Beter ventileren kan het probleem oplossen
3. Dak isolatie kan het probleem ook verminderen/oplossen

Graag uw ventilatie advies:
1. Hoeveel moet er worden geventileerd in een ruimte van 4x2,2x2,5m?
2. Moet dit een mechanische ventilatie zijn of volstaat het met enkele roosters? Zo ja, hoe groot moeten deze roosters dan zijn?

Dan ook nog graag uw dak isolatie advies.
Ik lees dat het aangeraden wordt om aan de buitenkant te isoleren i.v.m.het onstaan van vocht tussen isolatie aan de binnenzijde en dak wat de constructie kan aantasten en doen rotten. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom het isoleren aan de binnenkant wordt afgeraden.

Geldt dat ook als ik gewoon polyester platen plak direct tegen het beton aan? Dit is het makkelijkste wat ik kan doen namelijk en volgens mij is er dan geen lucht tussen isolatie en dak waar eventueel vocht zich zou kunnen ophopen. Isoleert het dan nog wel?
Is volgens mij geen verschil of ik nu platen direct op het dak leg of ze aan de onderkant ertegen aan plak.

Indien dit niet kan dan moet ik er isolatie platen op leggen met grind zoals begrepen uit andere topics op dit forum. Dit is echter wat meer werk omdat de dakrand niet hoog genoeg is. Dit zou ik dan ook uitbesteden en niet zelf gaan doen.

Vast bedankt voor jullie hulp, Msmax
 
  • #2

Erwin Ivarex

New member
Dag Msmax,

Het feit dat je condensatie hebt betekent dat er niet op een optimale wijze geïsoleerd is. Er moet dus op een andere wijze of meer isolatie aangebracht worden. Er is misschien ook geen of een onvoldoende werkend dampscherm en geen goede luchtdichtheid tussen de warme ruimte en de isolatie.
Daarenboven produceert een petroleumkachel op zich ook vocht door de verbranding, want petroleum bestaat voornamelijk uit waterstof.
Langs buiten isoleren (een zogenaamd 'warm dak' met afdichtingsmateriaal bovenop de isolatie) is het veiligst.
Een 'omgekeerd dak' waarbij de isolatie bovenop de dakafdichting ligt met erbovenop een ballastlaag isoleert uiteraard veel minder.
Ikzelf zou opteren voor volgende opbouw (vertrekkend van de betonlaag van het dak): dampscherm - isolatie (bijv. polyurethaan of harde rotswol) - dakafdichting (Soprema-Klewa of ander type of merk)

Erwin Ivarex
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan