Badkamervloer tegelen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Klussers,

Ik ben toe aan het tegelen van mijn badkamer. Op de houten plankenvloer heb ik watervast plaatwerk geschroefd met meer dan 700 schroeven. Vaster dan vast gaat niet.

Alles ligt mooi vlak, is schoon.

Er is een smal gedeelte na de deur dat na ongeveer een meter uitkomt op de grotere vloer. Die is 2.90x3.00m.

Ik heb begrepen niet te tegelen tegen de muren , wel alles goed af te kitten.

Flexibele tegelijm en voegmiddel heb ik ook.

Tegels zijn 8 mm dik en 33x33 cm.

Maar nu de tegels erop dus.

Een paar vragen heb ik:

1.De platenvloer voorbehandelen met antivocht/voorstrijk?

2. Is 4mm voeg genoeg?

3. Moet er per se afschot zijn? Zo ja , hoe ga ik dan het beste te werk?


4. Welke "tand" moet ik gebruiken om de lijm aan te brengen , dwz welke dikte?

5. Kan ik poederlijm gebruiken of liever pasta ivm water?

Advies is als altijd zeer welkom!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Eurocol heeft een heel scala aan lijm en voegmiddelen speciaal voor natte ruimtes. Hierover is goede dokumentatie te verkrijgen speciaal voor de doe het zelfer.
Het is niet goedkoop maar dan heb je wel kwaliteit.
Een paar tips :

Alvorens te tegelen,
zorg dat de wand vloer aansluiting waterdicht is gemaakt met speciale band en coating.

Gebruik een waterdichte flexibele pastalijm en een lijmkam van 8 mm.
dan krijg je een voldoende lijmbed om de tegel in te leggen.

Gebruik een waterdicht voegmiddel, een voeg van 4 mm. is prima.

Voorstrijken hangt van de tegellijm af of die hecht op hout.

Afschot, waarvoor ?



Sukses ermee
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor het duidelijke antwoord!

Dat over het afschot heb ik me ooit laten vertellen , ik twijfelde er ook aan , vandaar dat ik er een vraag over heb gesteld.

Het zou met evt water dat op de vloer komt te maken hebben. Het nut heb ik ook nooit echt begrepen.

Ik ga dan van het weekend maar ns aan de slag.

Nogmaals dank!
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik denk dat het wel goed gaat komen, maar nog even wat tips?
Dat band (kimband)dat kan je alleen nog maar toepassen als de wand nog niet betegeld is. De vloer voorstrijken kan je heel goed doen met een heel waterig papje van puur cement,dat heet "aanbranden", gewoon met een stoffer o.i.d. op de vloer smeren. Als je de wandtegels de zelfde maat hebben, let dan op dat de naden zoveel mogelijk vanaf de vloer in de wand overlopen. Dat staat mooier. Probeer bij het leggen zo uit te komen dat gesneden tegels zoveel mogelijk langs de wand of b.v. onder een kast komen. Met andere wooorden, probeer een totaal overzicht van alle tegels te krijgen voor je eerste legt.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Nogmaals dank voor het goede advies!

Ik heb nog een hele emmer voorstrijk over van de wanden die ik ook eerst heb voorgestreken.Dus die gebruik ik wel.

Ik ben er nog niet uit of ik onder het bad ook tegel ivm het omhoogkomen van de badpoten en de beperkte ruimte ivm de kranen. En dan ook nog het monteren van de afvoer waar ik al zo weing ruimte voor heb. Afvoer zit in het midden.Pfff.

Het is een 1.80x80 kunststofbad met 2 U vormige poten , hoe zou jij dat plaatsen? Met de poten of op een balkenframe? En de ruimte eronder opvullen met steenwol?

Nog tips voor het plaatsen van dat bad?

In ieder geval ga ik het met gipsblokken afwerken.

Ik heb nog wel een grote open zak flexibele lijm in poedervorm maar ik begrijp dat ik die beter niet kan gebruiken.

Dan moeten er maar emmers pasta lijm komen.

Advies is welkom en wederom alvast bedankt!!
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Daar ben ik weer,
Het is prettig dat je reageert op mijn bericht. Je vraagt hoe ik hem zou plaatsen? Dat wordt een heel verhaal. Ik zou dat liever per e-mail aan jou willen sturen als je dat wilt, geef dan via deze site je e-mail even door.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Dank voor je aardige aanbod.

M'n mailadres geef ik liever niet op een forum door , heb ik ooit gedaan in een grijs verleden.

Spam,spam en spam was het gevolg.

En dan was dat notabene op een hele onbekende , klein opgezette site over oude boeken , niet echt waar je verwacht dat mensen ook zoeken naar mailadressen op spam naar te sturen.

In ieder geval zeer bedankt voor je tips tot nu toe , ook die van Effeleffe!

Ik ga toch maar de poederlijm gebruiken,deze is voor op hout,is flexibel en heeft me een flink bedrag gekost.

Zonde om deze in de container van het grofvuil te dumpen uiteindelijk.

Groet!
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Ik snap het, dus dan toch maar zo.
Bepaal de plaats. Plaats de pootjes onder het bad, die hebben later bijna geen functie meer.
Bepaal de plaats van de kranen. zorg dat de leiding in de muur ingehakt is en plaats de koperen leiding in een mantelbuis.(b.v. pvc buis). Gebruik voor de kraan een originele muurplaat en bepaal de diepte, rekening houdend met de tegeldikte onder de kraan. Zorg dat het bad niet te ver van de muur komt, anders spettert de kraanuitloop op de badrand.
Gebruik bij de afvoer van het bad altijd een sifon, (er bestaan hele platte speciaal voor een badafvoer), als je het bad op de plaats heb staan waar je hem wil hebben, teken je met een potloot door het afvoergat van het bad op de grond de plaats af waar de afvoer (sifon) moet komen. Meet ook de hoogte tussen onderkant bad afvoer en de vloer, nu kan je de sifon precies op hoogte stellen en met een paar blokjes enigszins op zijn plaats houden ( hou wel wat speelruimte)
Hier kan je dan met de afvoerleiding naar toe werken. Als je dat erg moeilijk vind kan je er ook een flexibele afvoerslang tussen plaatsen.
Nu de ombouw. Als het bad op jouw goede hoogte staat, meet je vanaf de grond tot de onderkant van de rand de hoogte, dan trek je er een tegeldikte vanaf en dan nog +/- 2mm.
Een tegel is meestal 8mm + 2 = 10mm. De gips blokken moeten 10 mm lager worden als de onderkant van de badrand. Ik ga er van uit dat je het bad en de gipsblokken zuiver waterpas meet en plaatst. Houd de inwendige maat van de blokken 6 á 10 cm kleiner dan de buiten maat van het bad.(nameten) In de praktijk zal je aan de lange zijden van de gipsblokken wat van de binnendiameter af moeten schuinen in de vorm van het bad. Pas het bad er in. Nu moet er onder de rand krap een tegeltje passen. Zo niet dan kan je dat met de pootjes stellen.
Kijk ook of de sifon op de goede plaats uitkomt. Sluit hem even aan en gooi er een flinke plens water door. Als je in de zijkant laag bij de grond, in het gips nog even een opening hebt open gehouden kan je zien of alles waterdicht is. ( dan kan je dat dichtmaken)
Als dat allemaal gelukt is dan kan je gaan tegelen (ik denk dat de eerste zaterdag dan wel voorbij is :>) ) Wanneer ook dat gebeurd is hang je het bad er weer in teken met een potlood de omtrek op de tegels af, til hem er weer uit leg op en net binnen de aftekenrand een baan sanitair kit, hang het bad er weer in , sluit de afvoer en de kraan aan, doe de stop dicht en laat het bad minstens halfvol lopen. Door het gewicht zal de kit zich goed om de rand treken, werk de kitrand netjes af en laat hem een nachtje gevult staan. Als je alles goed hebt gedaan weet je nu ook dat de pootjes bijna geen functie meer hebben. Het bad zal namelijk op de randen hangen en als het gevuld is zal hij pas op de pootjes steunen. De pootjes moeten bij een leeg bad net los van grond staan, anders zouden ze bad iets optillen dan zal de kitrand los kunnen komen. Onder het bad hoef je niet te tegelen. Isoleren wordt eigenlijk nooit gedaan. Normaal doe je eerst alle werkzaamheden en dan de muur tegelen en als laatste de vloer.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Dank , Dank!

Ik ben wel al wat verder dan het punt dat jij beschrijft.

De kraamnaansluiting is al klaar , de afvoer zit al op z'n plek. dus het gaat nu "alleen" om het plaatsen en aansluiten van het bad.

Ik heb vandaag de handleiding van het bad er eens bijgepakt , die gaat er van uit dat ik de poten van het bad gebruik en dat er verder weinig te doen valt , behalve een ombouw plaatsen.

Maar uit jouw verhaal begrijp ik weer dat die poten later eigenlijk niet veel nut hebben.

Weet je , ik geef je het adres van mijn klus weblog : marconiblog.blogspot.com
Dat is mijn blog waar mijn vriendin foto's van onze klussen opzet.

Daar zet ik dan mijn emailadres tijdelijk wel even op zodat je me ook kunt emailen , is dat een idee?

Ik heb nog wel wat vragen namelijk en dat kan inderdaad wel beter via email.

Alvast weer bedankt en ik wacht wel op je mail , zodra ik die heb haal ik m'n adres weer van m'n blog.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
R 1
S 0
S 0
R 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan