Beluchting

  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste mensen,

De kruipruimte van mijn huis moet belucht worden. De ruimte is erg vochtig. Zijn daar systemen voor of boor je gewoon een gat van buiten naar binnen en dek je dat af met een plaatje? Hoeveel van die gaten, en hoe groot, is dan voldoende?

Vriendelijk dank voor de informatie.

Barracuda
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
In principe is elk gat van de kruipruimte naar de buitenlucht goed, mits de spouw overbrugd wordt met een buis. De vochtige lucht mag dus niet de spouw in, anders schep je vochtproblemen in je binnenwand.
Het beste systeem dat ik ken zijn de zgn Z-roosters, ik meen van Ubbink. Die zijn zowel horizontaal als verticaal in te stellen op de muurdikte en aanleghoogte van de fundering. De afmeting is van het formaat van een kopse steen. Je hakt aan de buitenzijde een kop eruit. In de kruipruimte moet het gat groter zijn om het verticale deel van het kanaal in de spouw te kunnen schuiven. Aan de buitenzijde aansluiting afwerken met voegspecie. Aan de binnenzijde goed afpurren zodat er zeker geen lucht via de gehakte opening de spouw in kan. Hoeveel roosters: mijn ervaring is dat bij een standaard doorzonwoning 4 ervan voldoende zijn: 2 voor en 2 achter. Niet te zwaar beluchten, anders zakt de temperatuur van je vloer te ver en heb je weer een ander probleem.
De kanalen zijn overigens voorzien van roosters tegen muizen, hommels e.d.
succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
er zijn speciale kruipruimte roosters in de handel [UBBINK] je hakt een kopje uit je gevel en in de kruipruimte dit rooster is uitschuivbaar en kan je dus op maat stellen per gevel zijn 2 roosters voldoende. monteer deze dwars op de balken van de vloer voor de beste circulatie.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan