boilers in serie plaatsen

  • #1

breaky

New member
Ik wil graag t.b.v. een groepshuis twee of meer electrische warmwaterboilers naast elkaar ophangen maar hoe sluit ik dat aan?
 
  • #2

patsknal

New member
bedoel je electrisch of watertechnisch?
 
  • #3

breaky

New member
Mijn vraag is in eerste in stantie watertechnisch bedoeld maar wat hulp bij een slimme electrische oplossing....
 
  • #4

patsknal

New member
Oke, beide is mogelijk.
graag wat meer info over het type en de inhoud van de boilers en de situatie waarin je ze wil plaatsen.
 
  • #5

breaky

New member
Hoi, fijn dat je reageert,
ik wil in een blokhut de mogelijkheid creeeren om met 10-12 personen te overnachten en dus te kunnen douchen. omdat lang niet altijd de maximale capaciteit nodig is wil ik 3 electrische boilers naast elkaar ophangen om zo de mogelijkheid te maken om niet altijd 360 ltr te hoeven verwarmen, maar alleen als ik het nodig heb. De extra badkamer ga ik bouwen onder een bestaande overkapping, Ik wil het warme water daar zo dicht mogelijk bij maken om verlies te beperken.
Er is een voorziening voor nachtstroom aanwezig en zonodig ook 3 fasen.
Mijn grootste kopzorg is de watertechnische aansluiting, hoe krijg ik het voorelkaar dat ik alleen water tap uit een nog warme boiler? Ik hoorde laatst van een electrische schakeling per sms, zodat je van afstand kunt regelen. Heb je daar ook wel eens over gehoord ?
Ik moet alle onderdelen nog aanschaffen, dus als je een beter idee hebt als electrische boilers, dan kan dat ook. We hebben geen aansluiting op het gas net, en in het hoofdhuis stoken we met olie. Een houtgestookte ketel zou ook een oplossing kunnen zijn.
Groetjes Peter
 
  • #6

patsknal

New member
beste Peter,

ik heb nog nooit gehoord van inschakelen per sms.wil niet zeggen dat het niet bestaat hoor.
wel ken ik diverse opties.

het makkelijkste is om de boilers in serie aan te sluiten zodat de boiler waar je uit tapt altijd warm water geeft.(ik dacht dat het om twee boilers ging?)ikzal uit proberen te leggen hoe je dat moet doen.....

als je twee (of drie) boilers naast elkaar Hangt zety je op de rechter boiler de inlaat combi vervolgens sluit je de warme aan op de koude van de boiler die er naast hangt en als je er drie naast elkaar hangt herhaal je dit gewoon.
uiteindelijk sluit je de warmwaterleiding aan op de laatste boiler op de warmwater aansluiting.
op deze manier is de boiler waaruit je tapt altijd het warmst.

ook kan je twee boilers in serie zetten en één boiler onafhankelijk maar dan moet je gaan klooien met afsluiters en zo.

let wel op dat je ze electro technisch alle boilers op een aparte groep zet.evt. met nachtstroom.

ik hoop dat je voldoende info hebt.mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

groeten Pascal.

P.S. waarom geen badgeizer op butaan gas?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan