cementdekvloer afwerken met oxaanolie

  • #1
A

Anonymous

Guest
Wij hebben (in de keuken en gang) een nieuwe cement dekvloer, met vloerverwarming erin, na afloop gevlinderd.

Wij willen deze vloer als leefvloer gebruiken.
Dan kom je al snel tercht bij alternatieven als 'betonlook', 2 componentencoating e.d.
Deze hebben allemaal een vrij 'kille' uitstraling.
Een andere mogelijkheid is oxaanolie.
Dit heeft een wat ambachtelijkere, warme uitstraling.
Weet iemand hoe de oxaanolie aangebracht moet worden?
Moet de vloer nog voorbehandeld worden?
Kan dit gewoon met kwast of roller of is er ander gereedschap nodig?
Hoe lang moet het drogen en hoeveel lagen?


Alavast bedankt voor de moeite,

Geert
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Geert,
ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik heb net een betonnen aanrechtblad met wasbak gestort voor in de badkamer en ben druk op zoek naar de juiste afwerking. De volgende opties zijn derevue al gepasseerd: groene zeep op lijnoliebasis, een soort acrylaatsealer van de firma Moeller steenbewerking (S34), en oxaanolie. Maar welke heeft welk effect? Welke levert de meeste verkleuring, welke de meeste glans, zijn ze allen even duurzaam? etc. Ik hoop op een antwoord.
een hartelijke groet en alvast dank,
Linda
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beste Linda,

Ik ga een betonnen wastafel van 2m maken, een mal heb ik ondertussen gemaakt van betonplex. Nu ben ik alleen nog op zoek naar de goede samenstelling van het beton.
Ik ben op zoek naar mensen die hierin ervaring hebben en een goede sammenstelling weten. Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Igor
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Beste Geert,
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de betonvloer en de behandeling en onderhoud er van. Wij willen het liefst ons hele(nieuwe)huis met vloerverwarming en een betonne leef vloer hebben. Hoe is het resultaat geworden, heb je basten in het beton, hoedik is het beton, hoe is de uitstraling van Oxaanolie, hoeveel lagen heb je het gedaan etc.

ALvast hartelijk dank voor je reactie.
groeten,
Maaike
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoi Geert, heb je al antwoord op je vragen over de oxaanolie? Wij zitten met een soortgelijke situatie en met dezelfde vragen. Het mooiste is dat je advies kan krijgen van iemand die er ervaring mee heeft
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hallo Geert, ik ben met precies hetzelfde bezig. Wat voor reactie heb je gekregen op je vraag?
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Beste Geert,

Zo'n 6 jaar geleden hebben wij een betontegelvloer laten leggen van Mirafloor.
Wij hebben echter één beschermlaag gelegd met Lithofin, maar onze vloer kleurde echter niet volgens de verwachtingen. Intussen hebben we het er een beetje bij gelaten, met het gevolg dat de vloer begint te slijten en krassen vertoont, en het nu echt wel dringend wordt. De site van Mirafloor is naar Duistsland verhuisd, en die zogenaamde Mirapolish is nergens te vinden.
Ik wil echter niet opgeven en ook oxaanolie proberen, omdat die vloer echt wel donkergeel en donkerood zou worden (inlegwerk). Heb jij al resultaat ?

Gelukkig heb ik enkele resttegels waar ik kan op testen.

met vriendelijke groeten,

Wim Derbaix
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Beste Wim,
Ik weet niet waar jij woont, maar Mirapolish kun je kopen bij Ben Verhaard Tegels in Deventer. Ze hebben dit gewoon voorradig.

Met vriendelijke groet,
Manon
 
  • #9

foka

New member
hallo,ook wij willen de betonvloer graag als leefvloer gaan gebruiken.Wij hebben een heel groot pleeggezin waardoor de vloer zeer intensief zal worden gebruikt.Ook hebben we honden en katten.Wie kan ons vertellen hoe de betonvloer bevalt en wat we er het beste als beschermlaag op aan kunnen brengen???bij voorbaat bedankt!!! :D
 
  • #10

lugtenburgcjb

New member
ik heb wel wat ervaring met oxaanolie op een leistenenvloer, na een jaar of twee intensief gebruik moet je het op loopplekken wel gaan bijwerken.
je moet even de goede verdunning voor de bedoelde vloer uitzoeken hier is geen handleiding voor, mijn ervaring op leisteen is 1 deel oxaan en 3 delen terpetine. Als je zo verdunt is het binnen 1 nacht weer droog. onze fout de eerste keer was te weinig terpetine in de oxaanolie na drie dagen plakte het nog, vandaar goed verdunnen, het resultaat is hierna mooi mat glanzend, na meerdere malen s'avonds aflakken een heel mooi waterdicht en huisdierproof resultaat.
 
  • #11

olgah

New member
hallo allen,
ik heb alleen ervaring met oxaanolie op houten vloeren en meubels en weet dat dit erg sterk is en een mooie matglans geeft.
Wat betreft jullie vraag voor een cementvloer:
waarom probeer je het niet uit op een laagje gement gestort in kartonnen doos of kistje?
Als je genoeg oppervlak hebt deel je het vloertje in tweeen met een lat en kun je de 2 helften verschillend testen met meer of minder lagen / meer of minder verdund / verschil in droogtijd, enz.
succes ermee!
olgah
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan