Een paar stuc vragen

  • #1
A

Anonymous

Guest
De vragen:

- Als wandafwerking wil ik Spachtelputz, is het dan beter om glad of ruw te stucen?
- Onder mijn kozijnen zit er een bros cement-achtig stucwerk (1-1.5 cm dik)waarvan er al delen zijn afgebrokkeld. Wat voor materiaal kan dit zijn en waar kan ik het het beste mee repareren (helaas kan ik geen foto's meesturen)?
- Ik heb fix&finish gebruikt om blokken mee te lijmen, maar ik krijg het steeds maar niet klontvrij. Wat is de truck om dit wel voor elkaar te krijgen? De verhouding heb ik meestal wel in een keer goed, ik heb het korter en langer laten 'drinken' en ik heb een mixer voor de boormachine.
- Als ondergrond heb ik licht gestuct beton (het beton komt er op veel plaatsen doorheen). Nu heb ik de keuze tussen betoncontact of voorstrijk...?

Mark
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Toevallig zag ik je vraag, hier wat antwoorden (hoewel misschien te laat) :

-Glad of ruw maakt niet veel uit, hoewel echt glad niet fijn werkt dan zou zelfs een ruwer nodig kunnen zijn. Belangrijker is goed voorlijmen en een vlakke ondergrond. Spachtelputz is een dure toplaag als je veel gaten en oneffenheden moet vullen maar is op zich ook geen probleem.

-Als je een ouder huis hebt kan het zijn dat het kalk/zand stucwerk is wat onder je kozijn zit. Wat het ook is je moet losse delen altijd verwijderen (uitkrabben en/of met een stofzuiger schoonzuigen). Voorlijmen en
Roodband of een reparatiemiddeltje eroverheen en je bent klaar.

-Fix&Finish kun je het beste als volgt mengen: (met twee personen het makkelijkste) Eerst de voorgeschreven hoeveelheid koud water in een kuip (emmer)de mixer erin, laten draaien en de poeder geleidelijk erbijstrooien terwijl je goed blijft mixen. Zelfs dan krijg je kleine klontjes maar het werkt stukken beter.

-als de beton al licht gestuct is zou voorstrijk voldoende moeten zijn. tenzij de hechting van dat stucwerk op de beton slecht is.Als de beton er op plaatsen doorheen komt moet je de spachtelputz laagdikte niet te dun maken want dan zou je de kleurvershillen er later wel eens doorheen kunnen zien, Spachtelputz is erg poreus

TIP: kijk eens op de site Knauf.nl, daar heb ik zelf ook veel gevonden. Verder boerenverstand gebruiken en niet te bang zijn het valt er niet zomaar af, bij mij is alles tot nu toe ook gewoon gelukt.

Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan