Egaliseren vloer na hoogteverschil woning-aanbouw

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoe kan ik een hoogte verschil van 1 a cm tussen mijn aanbouw en woning het beste egaliseren, ik heb gehoord dat een zandcementvloer minimaal 3 centimeter moet zijn. Het gaat om een oppervlakte van 15 vierkante meter. Als ik dit met een gietvloer moet opvullen gaat het aardig in de kosten raken. Zijn er nog andere mogelijkheden of kan het toch met zandcement. Op de vloer wordt uiteindelijk een houtenvloer gelegd met daaronder watervast spaanplaat.
Alle tips zijn welkom.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Het makelijkste en beste is om het hoogteverschil uit te vullen met gietcement / egaline. Een zand cement laag moet tenminste 3 centimeter zijn omdat er geen volledige hechting tussen de ondervloer en de dekvloer is. Als de laag erg dun is b.v. de 1cm komen er breuklijnen in en legt de dek vloer weer compleet los!

Een andere oplossing (een methode die tegenwoordig eigenlijk vergeten is) is het stucen van de vloer! Eerst de vloer voorstrijken en vervolgens met een willekeurig type band uitvlakken (cement gebonden stucmiddelen zijn harder.) Is wat meerwerk omdat het niet effe uitgooien en verdelen is, maar het resultaat is hetzelfde. De droogtijd is wel langer na +/- 1.5 tot 2 dagen beloopbaar, na +/- 1 week op alle wijzen af te werken.

Geen zware meubelen met dunne pootjes of met naald hakken er over heen voordat de beplating er op ligt. I.p.v. de spaanplaten kun je beter houtvlokplaten nemen, of de duurdere ondervloerplaten voor b.v. tapis parket deze zijn vormvaster en hebben ook een gelijk vormig uitzet gedrag maar zetten minder uit.

Vergeet niet als het om een plankenvloer gaat de delen of in de groeven te verspijkeren of met 1 spijker aan elke zeide en niet alleen bij de uiteidnen maar om de 60 tot 100cm. Vergeet ook niet de spijkers er schuin (in de breedte dus niet in de lengte richting) in te slaan.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
bedankt voor de tip het stucen lijkt me een goede oplossing kan ik hier goud of roodband voor gebruiken?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Beide geen probleem, goudband is hardder
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Absoluut geen goudband of roodband gebrijken ik ben zelf stucadoor en weet waar ik het over heb gips rot weg op de vloer en is veel te broos om over te lopen.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Vreemd genoeg is dit lang gebruikt totdat er snellere middelen zoals gietcement kwamen. Cement gebonden (vroger vaak ook het goedkopere leem gebonden) rot niet weg en is niet te broos. Alleen pure gips kalk heeft dit. Er hoeft geen ens zoveel cement delen in te zitten. 1 op 5 is voldoende.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ik heb goede ervaringen met WandoForte. Wel iets duurder maar erg mooi spul!
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Gips lijkt me het laatste wat je op een vloer moet gebruiken. Als het toch een houten vloer moet worden waarom dan niet op het lagere deel een extra plaat van 10 mm leggen.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Ik kan je zo meerdere addressen geven waar er een gips+kalk+ cement of leem op de vloer ligt. Een pand heeft zelfs een bijna 400 jaar oude vloer. En nee niet alleen niewbouw woningen hebben een beton/cement vloer. De romijnene hadden dit ook al, en dit is toch al een paar mellinea geleden
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan