elctra langs verwarming?

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Ik wil (gele) electra pvc pijpen leggen langs verwarmingsbuizen. Deze buizen worden ongeveer 75 graden. Het geheel ligt in een afgesloten ruimte. De ruimte tussen de electra pijpen en de verwarmingsbuizen is ongeveer 4 cm.

Kunnen deze pvc pijpen daar tegen, of is dat te warm?

Bedankt voor het antwoord,

Diederik.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De buizen zullen zker iets zachter worden, en broos worden. Ook de draden lunnen dan geen 16ampere meer aan omdat deze niet goed gekoeld kunnen worden.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Als er geen direct contact is tussen de pvc buis en de verwarmingsbuis kun je dit doen. Alleen zou ik op dat stuk voor hostaliet (grijze) buis kiezen. Deze kan iets meer hebben.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Even in de tabllen opgezocht, bij een omgevings temperatuur van 70 graden mag er met 7 ampere worden belast, en moet dus een zekering of automaat van 6 ampere VERPLICHT worden toegepast
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Je kunt beter je CV leidingen isoleren.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de info.

Is het een oplossing om de verwarmingsbuizen te isoleren met steenwol om zo te voorkomen dat de pvc pijpen zacht en broos worden?
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Isoleren is een goed idee, maar kan beter niet rondom evenveel gebeuren. De ruimte waar de buizen in lopen warmt dan alleen iets langzamer op. De truk is om te zorgen dat de weg van de warmte tussen de verwarming en het PCV gisoleerd is terwijl de warmte die er doorheen komt naar de kant van de PCV buizzen weg kan..

Dus b.v. de hele ruimte opvullen met isolatie materiaal maakt weinig uit. Het warmt nog steeds naar die 70 graden op, al gaat het langerzmer.

Als de PVC buizen vrij blijven van de isolatie en de lucht wat ventulatie mogelijkheden heeft moet er geen enkel probleem zijn.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Ik bouw een koof (28x16 cm) om de buizen heen; het wordt dus een afgesloten ruimte. Ik snap dat alles opvullem met steenwol geen zin heeft omdat het geheel dan opwarmt.

De elecrabuizen lopen achter de verwarmingsbuizen, in de hoek van de muur en plafond. De ruimte ertussen is 4-6 cm, dus als ik dat opvul met steenwol is die ruimte vol. De ruimte tussen verwarmingsbuizen en koof (de voorkant) is ongeveer 10 cm.

Wat is verstandig? De ruimte tussen verwarmingsbuizen en muur+electrabuizen opvullen met steenwol en de ruimte tussen verwarmingsbuizen en koof leeglaten, of andersom? Heeft het zin om ventilatieroosters te plaatsen in de koof, bijv. 1 aan de onderkant voor aanzuigen kouwe lucht en 1 aan de voor/boven kant voor uitstoot warme lucht?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan