Elektra aan uit storing

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik ben in het dubbel bovenhuis wat ik (na 5 jaar huur) 2 jaar geleden gekocht heb bezig met verbouwen. De elektra heb ik gedeeltelijk (de 1e etage) al vervangen. Ik heb een half jaar geleden een nieuwe groepenkast met 6 groepen 16A geplaatst met aardlekschakelaar en aangesloten op een nieuwe aardedraad van de gemeente.Ik heb een aantal groepen bijgetrokken en de leidingen voor het grootste deel vervangen door pvc etc. De meeste bedrading was al bruin/blauw/aard en vrij nieuw dus sommige stukken heb ik laten zitten omdat ik ze na al die jaren gebruik en inspectie vertrouw. Nu is plots na een half jaar het volgende probleem opgetreden:

In de keuken op de 2e etage die gevoed wordt door een aparte groep (met nog de "oude" leidingen) is een aantal keren het licht gaan knipperen en daarna weer aangegaan. Dit gebeurde meestal met gebruik van de magnetron. Toen de stroom een derde keer na knipperen uitviel wilde ik de betreffende groep weer inschakelen maar deze bleek nog ingeschakeld te zijn. Ik heb deze automaat een aantal keer uit/aan gezet totdat het probleem weer opgelost was. Totdat van de week bleek dat de stroom in de nacht na gebruik van de afwasmachine (die het progamma normaal had gedraaid)weer uitgevallen was en ik weer probeerde de nog steeds niet uitgeschakelde groep met aan en uit zetten van de automatische zekering weer aan te krijgen. Dat lukte niet. Ik heb de automaat getest en vervangen door een andere maar het probleem bleef.

Toen ik de polen van de stopkontakten van die groep testte bleek dat op beide polen het controlelampje brandde!Ik heb toen met het testen een lichtschakelaar een aantal keren aan en uit gedaan totdat plots het licht (en de stroom) weer knipperend tot leven kwam. De polen zijn weer normaal en sinds een aantal dagen heb ik geen probleem. Op die bewuste groep staan een vriezer (90),koelkast(100) en vaatwasser (2300).(die meestal in de nacht draait)en wat lampen. De andere apparaten zoals waterkoker, magnetron, wasmachine gerbuik ik alleen los van de andere aparatten en nooit tegelijk zodat de automaat uitslaat.


Na onderzoek bleek dat in een metalen elektra doos de blauwe draad een klein stukje bloot lag en zo de metalen deksel geraakt kan hebben. Tevens ondekte ik dat het langere geaarde snoer (2,5 m) wat ik aan de vaatwasser had gezet niet goed vastzat en dat de bruine draad eigenlijk bijna los tegen de bout van de aansluiting in de machine hing. Er was echter geen zwarte aanslag te zien van een kortsluiting en het apparaat heeft het altijd probleemloos gedaan. De draad kan niet bij het verschuiven eruit getrokken zijn ,de snoerverankering zat goed strak ,zo ook de bout van die draad ,zodat het snoer niet losgetrokken kon worden.

Mijn vragen zijn :

Hoe kan het dat na zulke lange tijd opeens zo iets “uit het niks” onstaat?
Wat kan er voor zorgen dat er op beide polen stroom lijkt te staan,dat de automaat niet uitschakelt en dat de stroom net zo flikkerend eerst uitschakeld en weer inschakeld.
Kan het zijn dat dat de losse draad van de vaatwasser voor een lekstroom zorgde,en dat de leiding te warm werd?

Nu alles weer normaal functioneert kan ik de bewuste “oude” leiding voorlopig nog gebruiken todat ik over een aantal maanden alles toch vervang? Moet ik het eerste stuk leiding van ongeveer 5 m dat van de groepenkast in een (vorige maand dichtgestucte) muur verdwijnt ook vervangen of zal het probleem in ieder geval hogerop in de buurt van de 2e etage en de keuken liggen)

Ik hoop dat iemand me ervaringen en tips kan geven, alvast bedankt!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De oorzaak van het probleem is heel simpel, in een van de lasdozen zit de las van de blauwe draad niet goed vast! Als de blauwe draad geen contact maakt komt op het gedeelte achter dit losse contact ook 230V op de blauwe te staan via de aangesloten apparaten. De automaten en aardlekautomaten schakelen niet af omat er geen stroom loopt en daar is dus iets mis mee. Gewoon de oude buisen laten zitten, alleen de lassen allemaal nalopen.

Waarom het opeens optreed? Waarscijnlijk heeft een van de blauwe lassen net niet helemaal lekker gezeten, hij vonkt dat een beetje todat er genoeg roet op zit en er genoeg van het koper is weg gebrant om echt los te gaan zitten.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank je tnimble! Een electricien die ik heb gemaild had het zelfde vermoeden alleen is jouw verhaal een stuk duidelijker! Sindsdien zijn er geen problemen meer geweest. Ik gebruik het stopkontakt waar ik de afwasmachine en magnetron op gebruikte zo min mogelijk.Kan het ook een slechte las in een stopkontakt zijn? Is er overigens een gevaar eigenlijk als ik dit zo nog even laat zitten totdat ik uiteindelijk de elektra op die groep allemaal vervang?

Alvast bedankt!

Max
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
De blauwe draad kan ook in het contact loszitten mits je tijdens het meten in dat contact hebt gemeten en het om een dubbel contact gaat waarbij in het andere 'gat' een apparaat stak dat ingeschakeld was of b.v. een neon status lampje bevat of een trafo bevat die alijd een deel van het apparaat an houd (b.v. klok op magnetron.)

Je loopt het risico op brand, een los contact vonkt (het knipperen is het overlsaan van de vonken.) Als het in een stalen lasdoos is die netjes dicht zit en het vonken kort duurt en sporadisch voorkomt is de kans dat het goed gaat redelijk hoog. Maar dit is koffiedikkijken.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Alweer bedankt tnimble!

Nog een paar vragen:

Denk je dat de niet goed bevestigde bruine draad in de vaatwasser,en het stukje beschadigde/ blootliggende blauwe draad dat waarschijnlijk tegen het metalen klepje van de metalen lasdoos zat (in de zelfde groep) ook oorzaken kunnen zijn?

Overigens heb ik ook ondekt dat in de stekkerdoos die in het "verdachte" stopkontakt zat en waar ik voor het gemak de stekkers van de vaatwasser/ afzuigkap / wasmachine in had zitten (maar NOOIT ze tegelijk aan had staan) dat een van de kontakt strips in die stekkerdoos bij een van de drie kontakten het plastic wat had doen smelten)

Is dat het resutaat van het slechte kontakt in de vaatwasser die er voor zorgde dat het snoer te heet werd?

Ik heb sindsdien de vaatwasser twee keer zonder problemen laten draaien.

In ieder geval alweer hartelijk dank voor de tips!

Max
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Zowel de bruine alswel de blauwe draad in de vaatwasser(afhankelijk manier van insteken is of de bruine of de blauwe de fase) kan dit probleem niet veroorzaken. Wel kan door hier slechtcontact de vaatwasser wat vreemde verschijnselen vertonen. Een wasmachine of kookplaat met een slechtcontact kan wel de lampen laten flikkeren (niet echt aan en uit, maar minder vel branden) door het grote vermogen.

Het gesmolten plastic in het contact komt waarschijnlijk door een slechte inklemming van de stekker die in dat gat heeft gezeten en niet door de vaatwasser. Als dit het geval zou zijn zou het snoer en een deel van de vaatwasser verdampt zijn. Alleen de stekker van de vaatwasser kan de oorzaak zijn maar dan zou deze zich in het contact hebben versmolten.

Het flikkeren en de 230V op de blauwe draad lijkt op een losse lasdop/klem.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan