gaten in draagbalk vloer

  • #1

luke99

New member
De houten vloer op de 2e verdieping bestaat uit draagbalken van 21 cm x 7,4 cm - lengte 5,25 meter. De balken liggen 70 cm uit elkaar. Onder de balken zit een gips/riet plafond. De vloer op de 2e verdieping (op de balken) bestaat uit houten planken met daarop laminaat.

Mijn vraag: 40 cm vanuit de muur is in 3 draagbalken een rond gat geboord met een diameter van 7,5 cm - dit ten behoeve van de doorvoer van een afvoer. De gaten zitten ongeveer 1 a 1,5 cm uit de bovenkant.
Weet iemand of dit qua constructie kwaad kan?

De vloer wordt in het midden (2,5 meter van de muur) belast met een dubbele gipswand en een kast. Aan de muurzijde (precies boven de 3 balken met gat) komt een zwaar dubbelwastafelmeubel te staan met marmeren plaat. De vloer is hout+laminaat. Weet iemand of er ergens een online rekenmodule bestaat waarmee je minimale dikte van de balken kan uitrekenen?

 
  • #2

marcel

New member
Dit lijkt mij een duidelijk geval van: niet doen...

Indien een balk met een overspanning van ruim 5 meter met behalve de vloerbelasting ook nog met een puntbelasting in de vorm van een muur wordt belast, dan is het boren van dergelijke gaten onlogisch...

Behalve op sterkte worden balken ook op doorbuiging berekend en ik ken geen simpele balkformule.
Misschien elders op internet...
 
  • #3

luke99

New member
Ik zal nogeens zoeken naar een rekenprogramma.

Zou het voldoende helpen als ik aan beide zijden van de balken een multiplex plaat van 1,5 cm dik x 40 cm lang x 11 cm hoog vastschroef en flink vastlijm met polyurethaanlijm? En daarnaast bijvoorbeeld de ruimte rondom de doorvoerbuizen vol laten lopen met epoxy of polyesterhars?
 
  • #4

luke99

New member
Als ik er van uit ga dat de balk een (minimale) sterkteklasse van K 17 heeft (N/mm2) en dan een lengte van 5,5 meter x 74 mm dik x 140 mm hoog en een eigen gewicht van 0,2 kN dan kom ik met een rekenprogramma uit op een weerstandsmoment van de balk van 214.773 mm3

Ik kan mij echter zo voorstellen dat het nogal wat uitmaakt voor de sterkte van een balk of er van bovenaf een U-hap uit gehaald is of dat er een rond gat in geboord is (met onder en boven nog "vlees"). Weet iemand hoeveel dit qua sterkte uitmaakt en hoeveel het eventueel uitmaakt dat het gat in de balk op een afstand van max 40 cm van de muur zit (de muur waarop de balken rusten) en dus niet ergens halverwege 5,5 meter balk.

 
  • #5

luke99

New member
ps Marcel ter verduidelijking, er staat nu geen muur op deze vloer.
De 3 balken liggen op een muur. Aan de onderzijde is riet tegen de balken gezet en een gipsplafond gestuct.

Bovenop de vloer komt halverwege (2,5 meter) een gipswand/douchebak met zware glazen deur. Aan de rand een zwaar badkamermeubel te staan (hangt niet maat staat op de vloer). Ik ga verder geen beton er op storten maar ga gebruik maken van vijverfolie en daarop vochtbestendig laminaat.

Toch gezien het gewicht van het gipsplafond eronder en de gipswand/douchebak/marmeren meubel en nog wat extra kasten vraag ik mij af of ik voldoende sterkte over heb met deze balken.
 
  • #6

marcel

New member
Stroken Multiplex als spalken langs de balken verlijmen zal beslist een positieve bijdrage leveren....
Maar of dat genoeg is?
Misschien beter even iemand ter plekke naar laten kijken...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan