Groepenkast vervangen, zelf doen of uitbesteden

  • #1
A

Anonymous

Guest
ik wil een oude groepenkast vervangen door een nieuwe met aardlek.
Moet de wasmachine aansluiting altijd buiten de aardlek om op een eigen groep?
Mag je dit ook zelf als klusser uitvoeren?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Buiten de aardlek om kan niet en is onverstandig. De wasmachine moet via de aardlek gaan en is het aan te bevelen om een eigen groep voor de wasmachine te geven.

Ja u mag dit als klusser zelf uitvoeren.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hallo Buurman,

De wasmachine aansluiting moet via de aardlek, maar het is inderdaad het beste om deze op een eigen groep/zekering te zetten.
Je mag in Nederland niets meer buiten de aardlekschakelaars om doen.
Je mag tegenwoordig ook maar maximaal 4 groepen/zekeringen per aardlek aansluiten, en je moet er voor zorgen dat via maximaal twee handelingen de hele installatie spanningsloog gezet kan worden. Dus maximaal twee aardleks anders een hoofdschakelaar toevoegen.

Je mag dit zelf aansluiten, maar officieel moet dit wel gekeurt worden door het energie bedrijf.

Succes.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hallo worp 3 en willy wortel
Nog bedankt voor jullie reaktie over mijn groepenkast, ik heb toch nog even een aanmerking over jullie antwoord.
Als ik kijk naar de groepenkast van de woningen in een gerenoveerde woningen dan heb ik vaak genoeg gezien dat de wasmachineaansluiting buiten de aardlek omzit en dus op een eigen groep zit...
waarom hebben ze dit dan gedaan?
Groeten van de buurman...
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hallo Buurman,

Ik verwacht dat dit door kostebesparing komt, officieel mag het niet !
Rede:
Een wasmachine is een apparaat wat met water in aanmerking komt, als deze zou gaan lekken is het mogelijk dat je via dit water jezelf onder spanning zet. De aardlek schakelaar is er dan om te voorkomen dat je te veel stroom door je lichaam krijg en overlijd door de gevolgen ervan. Tegenwoordig moet de aardlek voorkomen dat er niet meer dan 30mA aan lekstroom weglekt.

Groeten,
Tjeerd.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
H 3
P 1
M 1
P 0
H 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan