hermostaat: Vaillant en Honeywell maken het niet makkelijk

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ok ik heb een dracōnis belua van een cv ketel een Vaillant VCW255/2E 121297 serie 022722VR ketel. Deze werkt niet echt zoals het hoort.

Wat zit er aangesloten:
- VCW255
- kleine radiotor naast ketel (ongeveer half zo groot als de ketel)
- Danfoss AVDO
- Vloerverwarmings verdeler ZAN III van EuroFlex
- Expantievat
- Honeywell EasyStat

Voorheen deed de ketel niets anders dan op warmtevraag van de kamer thermostaat dan aan gaan en vrij direct daarna weer uitgaan, kwartier niets, aan en vrij direct weer uit. Als de ketel uitging gegon deze harde brom, zoem en piep geluiden te maken. Er is toen die AVDO ingeplaatst doormij zelf omdat dit volgens hget boekje moest de brom, zoem en piep geluiden waren toen verdwenen.

Na wat meer speurwerk bleek er een ZAN I van EuroFlex op te zitten die niet hydraulisch netraal was terwijl in het boekje meerdere malen nadrukkelijk staat dat deze dat wel moet zijn. In overleg met EuroFlex hebben zij door een eigen instalateur een ZAN III geplaatst en heeft die ook nog vnalles aan de ketel, de overdrukregelaar en de inlaatcombinatie gedaan.

De instellingen zijn nu:
D0 = 0 (vermogen brander)
D1 = 10 (Doorlooptijd pomp)
D2 = 8 (Brandervertraging / antipendel beveiliging)
D5 = 50 (CV temperatuur (via onderste knop op voorkant)
vloerverwarmingsunit zonder thesmostaat maar met de vaste instel knop die er bij zit voor volledige LTS verwarming. Knop is zo afgestelt dat de verhouding tussen de doorstroming CV en vloerverwamrings cirquit zo goed als mogelijk in balans zijn. Het kleine radiotortje staat helemaal dicht gedraait.

Het gedrag is nu dat zodra de warmtevraag van de kamerthermostaat komt de ketal aangaat het water tot 50 graden opwarmt dit zo'n 5 minuten volhoudt en dan afschakelt zo'n 3 minuten uit staat en weer 5 minuten aangaat. Dit gaat zo enkele dagen door totdat de kamer een beetje warm is geworden.

De EasyStat is een Aan/Uit thermostaat die de ketel alleen aan zet. De ketel lijkt daardor de temperatuur van het retourwater te meten en te beslissen zodra het water 1 keer rondgepompt is door de vloerverwarmingsleidingen (en er dus wat meer warmte gaat terug komen) uit te schakelen.

Nu wil ik eigenlijk EIB/KNX thuis gaan instaleren (altijd al gewilt) maar ik kan geen thermostaat vinden die zowel Opentherm als EIB spreekt. Ook kan ik geen print voor de ketel vinden om hem van een EIB interface te voorzien. Nu kan ik met een digitale actor de ketel sturen maar dat lijkt mij exact het zelfde te geven als nu een Aan/Uit regeling.

Nu heeft Honeywell ook een hele mooienet of the shelf komende Round Deluxe Clock die er wel netjes klein en beschaaft uit zit. Ok heeft geen EIB aansluiting maar wel en mooi ding. In de broshure e in de instalatie handleiding staat dat de ketel OpenTherm ondersteund maar op de site van Honeywell (en andere) staat deze ketel als dat OpenTherm niet aanwezig is op deze ketel. Maar dat het als Aan/Uit moet met allemaal extra weerstanden en doorverbindingen op de print van de ketel.

Nu kun je ook (via de instalatie handleiding) een Valiant VRT25, VRT40, VRT240, VRT330, VRT340f, VRC410S op aan te sluiten te zijn waarbij de 25 en 40 afvallen omdat deze Aan/Uit zijn (en ook in de handleiding worden afgeraden). De andere thermostaen zijn allemaal niet meer te vinden ze hebben wel nog de VRT25, VRT40 en VRC410S en een aantal nieuwe die Calormatic 240 en 330 heten maar die zien er ook heel anders uit.

Nu is de VRC410S wel weer heel mooi want die is weersafhankelijk. In de handleiding staat op pagina 56 aangegeven dat er een VRC692 op de retour van een vloerverwarming geplaatst moet worden.

Dat laatste lijkt me heel logisch na de ervaringen opgedaan met deze %@#$% ketel. Maar ik kan nergens informatie over deze voeler vinden.

En erg leuk die VCR410S maar die kan vast niet op een andere ketel van een ander merk. Over een jaar of wat mag dit ding (eindelijk) in de container (ik wilde zoiezo al geen VR maar een HR en niets staat/stond dat in de weg) en zit ik met die thermostaat. Ik wil dan iets van een daalderop of een ketel met EIB zoals een Viessmann (vooral in belgie (hoi MMach wat hebben jullie toch een mooi land) en duitland gebruik begreep ik)


Dus samenvatting:

- Eigenlijk wil ik de stooklijn via EIB aan de ketel opdragen ipv Aan/Uit
- Anders die Honeywell Clock Deluxe via OpenTherm
- Anders die VRC410S maar kun je zoiets nog een beetje weer kwijt raken over een jaar of 7?
- Anders een andere goede ketel met EIB interface (wie wil er een thermocompact VR van zo'n 3 jaar oud?)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan