Hoe een buitenmuur aan de bovenliggende dakbalken te bevesti

  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste bouwers,

Ik zou graag willen weten wat de beste methode is om de horizontale balken (waar een houten punt-dak op wordt verder gebouwd) boven op de buitenmuur te verankeren. De horizontale (16x6 cm balken) plat boven op de buitenmuur bevestigen met bouten o.i.d. lijkt me geen goed plan i.v.m. het werken van het hout. Een dergelijke methode laat waarschijnlijk op termijn de buitenmuren barsten.

Bij mijn 100 jaar oude huis zijn er botweg 20 cm lange spijkers door de balken heen de bovenste stenenlaag in geslagen, maar dat was 100 jaar geleden, dus daar moet nu toch wel een wat elegantere methode voor zijn.

Kortom, hoe bevestig ik een houten dak-opbouw aan de stenen buitenmuren. Alle tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet, en bij voorbaat dank, Johan.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
muurplaten (de houtenbalken) worden in de nieuwbouw vastgezet met muurplaat ankers , dit is een soort draadeind met een voetje eraan wat van te voren mee ingemetseld wordt en daar wordt de muurplaat met bouten aan vastgemaakt . je zou het in jouw geval met kozijnpluggen kunnen proberen
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beste "Brabo",

Bedankt voor deze gouden tip. Inderdaad precies wat ik zocht. Ik ben nog aan het metselen, dus kan nog net mooi die muurplaat ankers inzetten.

Met vriendelijke groet, Johan.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan