lewisplaten

  • #1
A

Anonymous

Guest
Graag wil ik hulp bij het volgende;

wij hebben lewisplaten paralel op de steunbalken gelegd. Beton gestort, en getegeld. Nu hoorden wij dat de lewisplaten altijd loodrecht op de balken moeten liggen. De badkamervloer is al dicht, maar beneden kunnen we via het plafond (wat toch al open is) onder de lewisplaten nog versteviging aanbrengen.
IS DIT NODIG?? En zo ja, wat zou u adviseren? Wie weet het antwoord? Ik hoor het heel graag!

Anja
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hi Anja
tja Het is een ernstige constructie fout om eerlijk te zijn

Ik kan me echter voorstellen dat jullie badkamer niet zo groot is en dat jullie platen van muur tot muur gelegd hebben omdathet zo qua maat beter of mooi uit kwam

Vanwege de ribbels zijn de platen als ze om de 60 cm ondersteund worden door vloerbalken in staat om met minimale beton dekking een minimale doorbuiging op te leveren wat niet zo is in de lengte richtng zo als je nu wel kunt voorstellen en waarscijnlik zijn jullie platen 250 cm lang of zo

Omdat balklagen normaal om de 60 cm liggen zul je onder je vloer tussen de balken in dwarsbalkjjes moeten maken en deze goed klem wiggen onde de lewis platen

Als je meer wilt weten laat dan even horen

Mark
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Mark,

Bedankt voor je reactie.
Dus we moeten dwarsbalkjes plaatsen tussen de steunbalken. Ik heb nog wel wat vragen;

Hoe groot moeten die dwarsbalkjes zijn?

En om de hoeveel cm. moeten we die aan de steunbalken bevestigen?

Moeten de lewisplaten daarop rusten, of mag er nog wat ruimte zitten tussen die dwarsbalkjes en de lewisplaten?

Alvast bedankt voor je info!
Groeten, Anja
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Er van uitgaande dat de huidige vloer balken om de ca 60 cm liggen zou ik het wel aandurven om de dwarsbalkjes om de 75 cm te monteren
Scchroef hiervoor stalen balkdrager tussen de balken in
He kunt deze kopen voor balkjes van ca 50 x 100 mm Dit kan wel voldoen in jullie situatie

Ja de lewis platen moeten daarop rusten en wel zodanig dat ge krachten kunnen opnemen

Het mooiste is om de 50 x 100 mm balkjes er eerst een cm of 1 onder vrij te laten en deze met wiggen onder het balkje in het stalen schoentjes klem te slaan tegen de onderzijde van de lewis plaat

Wat je niet meldt is of jullie al beton gestort hebben

Is dit niet het geval dan is het advies

Eruit de zooi en opniuw dwars op de balken monteren

Misschien wil je me een faxje sturen vanaf je werk of zo waarin je de situatie zoals hij nu is op uittekent voor een beter advies
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Beste Anja en Mark,

Tis natuurlijk verschikkelijk jammer maar alles wat je doet om het, gegeven de huidige situatie, te verbeteren is alleen maar geklooi. M.i. is er maar een advies: alles eruit en dan goed.

Helaas geen prettiger advies.

Oja: nog een tip, vergeet niet de platen te aarden met een ononderbroken aardingsdraad vanuit de meterkast. Hier kan namelijk op ge-check-d worden bij een eventuele keuring van de lichtinstallatie (bv. bij uitbreiding ervan etc.).

Succes!

Pieter
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan