Nieuwe draad in oude leidingen?

  • #1
A

Anonymous

Guest
In een huis uit 1930 zit oude bedrading, en dan niet de rood/groen/grijze maar met zijde omwikkeld draad.

In de korte tijd dat ik het mocht bekijken (aanraken nog niet) leek het er op dat de buizen van kunststof zijn. hadden ze in 1930 al PVC buis? Nee toch?

Mag je in die oude buizen nieuw draad trekken? De buizen zijn weggewerkt in mooi gestucte wanden, het zou zonde zijn daar sleuven in te slijpen.
De lasdozen wil ik wel vervangen.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
ja zeker mag je in een oude buis nieuwe draaden trekken

en volgens mij hadden ze toen nog geen pvc buis maar daar ben ik ook niet zeker van

veel succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Je bent zelfs verplicht de oude draden te vervangen. Alleen als het VD draad is met de oude kleuren mag het blijven zitten. Tenzij je gaat uitbreiden achter deze oude kleuren. Dan moet dit tot aan de meter met de nieuwe kleuren worden gedaan.

Nee in 1930 was er geen PVC. De vraag is zelf of de elektrische instalatie wel uit 1930 is. De meeste instalaties waren toen nog gas. Waarschijnlijk is de instlatie uit de jaren 50. En dan kan PVC wel. Was toen het nieuwste van het niewste. Let er wel op dat vroeger de buisen van hard PVC waren en nog niet de weekmakers van nu er in hebben. Oudere buisen zijn zoiezo stugger omdat de weekmaker functie een beetje afneemd. Maar oude buisen zijn volledig star en breken makkelijk.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan