Nieuwe fundering onder bestaande muur

  • Onderwerp starter rgerritsen
  • Startdatum
  • #1

rgerritsen

New member
Beste,

Een aantal jaren geleden hebben we een oude boerderij gekocht (3/4 van een carre) uit circa 1750. Ik heb het merendeel zelf verbouwd, het woonhuis is inmiddels geheel verbouwd. Nu wil ik de aangebouwde schuur (is jonger van bouwjaar, ik schat het rond 1900) gaan verbouwen tot een appartement. Een deel van de buitenmuur is echter in slechte staat, dwz in een hoek lijkt het alsof de gemetselde fundering licht is weggezakt, dit is zichtbaar door een scheur die aan beide zijden van de hoek 3 meter trapsgewijs, met de voeg mee omhoog loopt. De schuur is gemetseld van veldbrand en heeft massieve muren van 40 cm dik. Het gebrouw staat op limburgse loss, een soort klei.

Voor de duidelijkheid: ik wil de fundering deels gaan vervangen door beton, niet onder de hele schuur. Nu begrijp ik dat ik de muren zou kunnen doorboren om de 15 cm en hierdoor stalen buizen kan steken om deze vervolgens aan beide zijden te stutten en eronder alles vernieuwen. Is er echter een oplossing die minder omslachtig is? Het is nl niet zo dat de complete muur verzakt is.....
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan