scheurvrij verlaagd plafond aanbrengen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
In mijn toekomstige huis heb ik bijna alles eruit gesloopt. Zo ook het (verlaagde) gipsplaten plafond. Om de verdiepingsvloer te verstevigen (de balken lagen 90 cm uit elkaar) i.v.m. installatie van een badkamer boven, heb ik balken tussengelegd en de onderlinge afstand tussen de balken verkleind naar 45 cm. Ik had bij nader inzien denk ik toch beter wat zwaardere balken kunnen gebruiken, want de vloer veert nog steeds een beetje door. Dat is verder voor de afwerking boven niet zo'n ramp, maar wel voor mijn toekomstige plafond (wat ik ook weer verlaagd wil aanleggen). Ik ben nl. bang, of weet eingelijk zeker, dat ik problemen krijg met scheuren als ik het laat stucen.

Vraag: Hoe en op welke manieren zou ik een verlaagd plafond kunnen aanbrengen dat toch scheurvrij blijft. Systeemplafond ? Of misschien niet stucen maar een andere manier om een (gips)platen plafond mooi vlak af te werken (naden kitten ?).
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Marcel,

Zolang de boel beweegt moet je niet gaan stucen. Wordt niks. Misschien is zelfs aansmeren van de naden nog riskant. Dan is inderdaad de naden kitten de beste oplossing. Acrylaatkit (is overschilderbaar) en een lekker breed plamuurmes. Daarna een dunne structuurverf erop, dan lijkt het eindresultaat op stucwerk, maar is veel dunner en scheurt niet.

Succes!
Erik.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Marcel,

Wat ze in ons huis van oudsher gedaan hadden is dit: naast iedere balk van de vloer is een ander draagbalkje aangebracht (ophanging in de muur), dus los van die vloerbalk, die alleen maar dient om het plafond aan op te hangen. Die zijn iets van 18 x 5 cm. Zodoende heb je geen beweging in je plafond, ook al sta je met 10 man op de vloer erboven te springen.

(en nog bedankt voor jou reaktie op mijn vraag).

Erik Alberts
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan