schuin dak isoleren

  • #1

ven243

New member
Hallo allemaal,

Wij zijn van plan om onze zolderkamer te gaan isoleren. Ons huis is gebouwd in 1974 (twee-kapper) en heeft een verwarmde zolderkamer. Aan de buitenkant van het dakbeschot is al piepschuim/polystyreenplaat aangebracht zonder dampdichte laag.

Omdat we een paar maanden geleden een dakkapel hebben geplaatst zijn we nu van plan om de zolderkamer verder af te werken. Isoleren voor meer comfort (energiebesparing/geluidsreductie/fijn klimaat binnen) kan alleen aan de binnenkant. We denken er nu aan om tussen de balken glaswol aan te brengen tegen het dakbeschot met een dampdichte laag. Als afwerking denken we aan Agnes plafondplaten.
Het nadeel van dit stukje "extra" comfort is dat het plafond dus ongeveer 12 cm lager wordt, dat dus vooral vervelend is aan de "lage" zijkanten.
De zolderkamer is nu in gebruik als logeer ruimte, en de was wordt er gedroogd.

Heb even de volgende vragen:
1. Is isoleren aan de binnenkant een probleem met polystyreenplaat aan de buitenkant? Ik denk hierbij aan vochtproblemen.
2. Wegen de voordelen van extra isolatie op tegen het nadeel van een verlaagd plafond?
3. We hebben opslagruimte aan de zijkanten van de zolder, afgeschermd met houten schotten. Moet je deze ruimte ook nog isoleren?

Ik hoor het graag hoe jullie hierover denken.

Groet,
Markie
 
  • #2

Isover

New member
1. Voor isoleren om extra comfort te creeeren kan beter glaswol gebruikt worden. dit isoleert behalve thermisch ook tegen geluid en eventueel brand (in hoeverre dat van toepassing mag zijn). De opbouw zoals je deze beschrijft is trouwens prima.
2. de afweging zul je zelf moeten maken. volgens mij valt met een iets lager plafond, maar wel comfortabel, prima te leven
3. het is wel verstandig om de isolatie door te laten lopen. alleen al voor de dampwerende folie. Maar natuurlijk ook om isolatielekken te voorkomen. een ketting is immers zo sterk als de zwakste schakel.

Succes met de klus!

p.s. op de website van Isover staat een hoop info over het isoleren van schune daken: http://www.isover.nl/toepassingen_en_pr ... -isolatie/
 
Thread starter Similar threads Replies Date
R 0
K 0
P 0
W 0
A 8

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan