Schuindak isolatie aan binnenzijde

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb onder m'n dakpannen Bitumenpapier liggen en wil graag de binnenkant van het dak isoleren, nu lees ik her en der dat isolatie aan de binnenkant niet mogelijk is doordat het Bitumenpapier geen damp doorlaat. Is er toch een oplossing om het dak aan de binnenzijde te isoleren zonder eerst het bitumen papier te verwijderen? is het wel mogelijk om gipsplaat aan de binnenzijde tegen het dakbeschot aan te schroeven zonder risico van houtrot?

Dank en groet
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Om deze vraag uberhaupt te kunnen beantwoorden is het van belang om te weten hoe het dak is opgebouwd, met "sporen" met 'gordingen''?

Peter.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Oei..."sporen en gordingen" waar is m'n woordenboek, ik zou het je niet kunnen vertellen. Het dak is als volgt opgebouwd (vergeef me het gebrek aan vaktermen) dakpannen, horizontale latjes waarop de dakpannen "hangen" (zijn dit de gordingen?) Bitumenpapier, houten planken (beschot), dwarsbalken (waar het beschot op ligt). Meer ligt er niet op het dak, het hout van het dankbeschot is aan de binnenzijde licht gelakt.

Heb je hier wat aan? dank alvast
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
als het om een beschoten dak gaat zie ik niet in waarom deze niet geisoleerd kan worden, je zult eerst een raamwerk van latten moeten maken (plafond schroten 22x63 mm) waar het gips tegen aan komt, dat kun je gebruiken om de glas/steenwol dekens aan vast te maken, vervolgens heb gips er tegen aan.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Dank Peter1, maar ik heb begrepen dat als er Bitumenpapier aan de buitenzijde van het dakbeschot zit, de binnenkant niet geisoleerd kan worden omdat het dakbeschot anders gaat rotten doordat het condens aan de binnenkant vasthoud. Nu zoek ik dus een oplossing om de binnenkant toch te kunnen isoleren zonder kans op rot. Kan uberhaupt alleen een gipsplaatje nog wel ?
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Bij de wat oudere woningen is het vaak zo dat men plasticfolie aan de buitenkant onder de dakpannen maakt ter voorkoming van indringend vocht van buiten af. Ook deze daken zijn vaak niet geisoleerd, overigens word dit wel gedaan maar laat me iets ruimte bestaan tussen de isolatielaag en het dak, deze mond dan uit achter de knieschoten waardoor er wel wat ventilatie is. Vaak lopen daar de verwarmingsbuizen van de cv die een drogende werking hebben.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Peter.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ah, goeie tip, als is luchtgaatjes in de dwarsbalken boor en wat ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie overlaat kan het hout idd luchten. Bedankt Peter
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Even los van de vochtproblemen kan ik je aanraden om een raamwerk van stalen profielen (liggers en staanders) aan te brengen op de gordingen (dat zijn de dwarsbalken). Hou daarbij enkele centimeters afstand van het dakbeschot zodat een spouw ontstaat voor ventilatie en tevens werkt dat extra isolerend. Je kan ventilatieopeningen in het dakbeschot maken met bv een gatenzaag voor voldoende ventilatie. Tussen de stalen profielen kun je glas- of steenwol aanbrengen. Op de profielen komen de gipsplaten. Stalen profielen werkt sneller en goedkoper dan houten regelwerk. groet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan