schuren en bewerken (oude) planken vloer

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
hallo,
Ik ben bezig met de renovatie van een huis.
Boven zou ik mijn oude houten planché-vloer willen restoreren.
Er zit wel een bruine verflaag op (idem op de trap).
Na het lezen van de tips in klusvraagbaak heb ik toch nog 2 concrete vragen:

Vraag 1:
Kan ik geen problemen krijgen met mijn (gehuurde) schuurmachine als ik direct begin te schuren.
Is het niet beter om de verflaag er eerst af te halen met een decapeerprodukt en daarna pas te schuren.
Maar is er dan geen risico voor vlekken?
Wie heeft hier ervaring mee?

Vraag 2.:
Ik zou ook in mijn badkamer de oude houten vloer willen behouden.
Hoe behandel ik hem het best tegen vocht?
(Ik ben wel geen voorstander van vernissen omdat dat een naar mijn smaak te blinkend resultaat geeft)
Is in de olie zetten voldoende?
Is het inoliën de laatste fase?

Dank op voorhand voor jullie reacties.
Martine
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Martine,

Een reactie op je twee vragen:

vraag 1:
Een gehuurde schuurmachine kan in principe voldoende hebben om alle oude verf-of laklagen van de vloer af te halen. Je moet alleen heel erg goed nadenken wat je er daarna opsmeert! Als je de vloer gaat oliën is het raadzaam om de vloer te laten schuren door een professioneel bedrijf. De vloer wordt dan in meerdere lagen geschuurd, steeds met fijner schuurpapier. Doe je dit zelf met een huurmachine, dan loop je de (grote) kans dat de olie niet op alle plekken even goed intrekt, waardoor een lelijk vlekkerig resultaat ontstaat (helaas, ik spreek uit ervaring). Na het schuren ziet de vloer er mooi egaal en kaal uit, na het oliën is het een drama! Bezint eer ge begint, dus.

Vraag 2:
Een houten vloer in een badkamer is natuurlijk mooi, maar niet praktisch. Hout werkt onder invloed van vocht, dus zal uitzetten en krimpen. Dit is niet met lak, beits, vernis of olie op te vangen. Tussen de planken zullen dus kieren gaan werken. En waar kieren zijn, kan water door de kieren verdwijnen. Je moet er dus zeker van zijn dat je vloer in alle omstandigheden droog blijft als je overweegt hout in de badkamer te houden. Mijns inziens de enige veilige optie voor hout in een badkamer is een waterdichte 'bak' maken (bijvoorbeeld door je huidige vloer te bewerken met Eurocol afdichtpasta en Euroband) en hierop een nieuwe houten vloer aan te brengen. Vocht kan dan in ieder geval niet verder naar beneden dan deze waterdichte bak, maar je hout kan nog steeds werken en nat worden. Mijn advies: Slikken en toch maar tegelen.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 1
A 5
A 1
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan