Stop wordt warm bij wasdroger

  • #1

berton

New member
Hallo,

Ik heb de volgende vraag.

Gisteren klapte de stop door ( 16A) toen de wasdroger werd aangezet

en de stop was ook warm.

Stop vervangen en klapte weer door.

Op deze groep zitten de wasdroger en wasmachine.

Wasdroger is een AEG Lavatherm 340
Wasmachine is een Zanussi Briljnat 1600

Dag daarna wasmachine en doger losgekoppeld van wasmachineschakelaar en aan ieder een geaarde stekker gedaan
om ze apart te kunnen testen en uitsluiten dat er iets aan de wasmachineschakelaar is.

Bij aanzetten droger zag je een gloed op de stop komen, daarna uitgezet

Dit zelfde gebeurde bij aanzetten wasmachine.

Ook zag je als je de schakelaar van de stop omdraaide een klein vonkje.

Daarna ook passchroef achter stop vervangen en goed vastgezet.

Daarna deed wasmachine het goed en werd stop niet warm.

Daarna droger aangezet en toen werd stop wel weer warm, meteen droger

uitgezet en voor alle zekerheid wasmachine nog eens geprobeerd en toen

werd stop niet warm.

Kan ik nu de conclusie trekken dat er iets met de droger aan de hand is?

Gaarne jullie mening.

gr. berton
 
  • #2

@$

New member
Heb je al gekeken of de bedrading in de groepenkast soms los zit?Dat de zekering van de wasmachine niet warm werdt is wel te begrijpen want een wasmachine begint niet gelijk met het grootste vermogen(verwarmen) Een droger begint meestal gelijk met verwarmen. Overigens is het niet aan te bevelen om deze 2 apparaten samen op één groep te zetten want dan kan het wel eens fout gaan als ze (toevallig)allebei aan het verwarmen slaan. Er bestaan speciale contactdozen die zelf het juiste moment kiezen om of de een of de ander in te schakelen.
 
  • #3

berton

New member
Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Bedoel je de draden IN de groepenkast, dus plaat even weghalen waar stoppen zitten?

Is het niet zo dat als er een droger of wasmachine aanstaat, dat stop altijd iets warm kan worden?

Al vast bedankt

Berton
 
  • #4

@$

New member
Ja ik bedoel de draden in de meterkast..Een zekering kan wel wat warm worden maar jij hebt het over "gloeien" Nu lijkt mij dat sterk maar als hij zo warm word dat hij zowat niet vast te pakken is dan is er iets niet goed.
 
  • #5

berton

New member
Hoi,

Bedankt weder om voor je reactie.

Ik ga morgen even in de meterkast kijken.

De stop is trouwens best vast te houden, is niet zo van, pffff die is heet

gr.berton
 
  • #6

Sxnder

New member
Je overbelast de stop, waardoor die warm wordt en uiteindelijk doorbrand. Dat is normaal. Wasmachine en droger horen op aparte groepen, zodat de 3600 Watt per groep niet overschreden wordt.
 
  • #7

berton

New member
Bedankt Sander.

Maar met het uittesten heb ik alleen wasmachine of alleen wasdroger aangesloten op het stopcontact en dan wordt de stop warm( niet heet) als ik alleen wasdroger gebruik

gr berton
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan