stoppen knallen eruit bij starten wasmachine

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn Miele wasmachine en wil dit zelf proberen op te lossen. Als ik de wasmachine start en deze begint aan het wasprogramma, dan klappen de stoppen eruit na enkele minuten wassen. Zet ik vervolgens de stoppen er weer in, dan begint hij wederom te wassen. Een aantal minuten later wederom het zelfde probleem. Weet iemand waar ik naar moet kijken? Alvast bedankt. Gr.Pascal
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi,

is een vreemd probleem. Normaal gesproken is de aardlek een spelbreker bij wasmachines, maar nu dus blijkbaar niet.

Ik heb nog wel een paar vragen.

Zit er nog andere apparatuur op dezelfde stop? Is het altijd al zo geweest (op die plaats)?

Dat ie er na een poosje uitspringt is redelijk normaal als de stop zwaar belast wordt wordt ie langzaam te warm. Ook kan het aanspringen van een ander apparaat dat veroorzaken.
Voor de zekerheid zou ik toch de stekker, het stopcontact en eventueel de wasmachine eens openmaken en de bedrading controleren.

Succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Er wordt teveel vermogen op die ene zekering gevraagd. Ofwel er springen andere aparaten aan (boilertje, droger, sta je misschien gelijktijdig te strijken? :). Of de wasmachine zelf is te zwaar voor die zekering. Is het wellicht een oud huis met nog een 10A zekering erin? Dan kun je de zekeringkast "upgraden" naar 16A: haal de zekering eruit, draai (met een apart verkrijgbaar goedkoop gereedschapje) de 10A-ring eruit, draai er een 16A-ring in en vervolgens natuurlijk een 16A zekering.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Alvast bedankt voor de snelle reacties. Het is een nieuwbouwwoning met 16A stoppen. De wasmachine staat alleen op een stop, dus het probleem zit in de wasmachine. Ik ga vanavond de bekabeling controleren. Zou het probleem ook in het verwarmingselement kunnen zitten?
Gr.P
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Dan zit het of in de bekabeling (kan toch haast niet?) of in de wasmachine zelf. Probeer hem eens op een andere groep. Of zet een andere grootverbruiker op de verdachte groep.

Groeten,
Erik.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Heel vreemd dit. Komt inderdaad ook op mij over als een marginale overbelasting. Bij 16 ampere slaat een zekering wel door, maar daar doet ie wel even over. Wat heb je voor wasmachine ? Ik kan me niet voorstellen dat ie meer dan 3000 watt is (bij 220 komt dit ongeveer overeen met een stroomsterkte van 16 A), want dan zou je er een zwaardere zekering op moeten zetten. Dat is ook niet aan te raden, want straks gaat je hoofdzekering eraan en staat meneer Nuon met een pittige rekening voor je deur.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat er toch iets met je machine aan de hand is (of dat er toch stiekem een aftakking naar een andere gebruiker loopt). Is het een oude machine ? Het zou kunnen, dat het loopwerk van je machine zwaar draait (kapotte lager, versleten of een schoenveter om de as van je trommel ?). Hierdoor gaat je electromotor van de machine veel meer stroom trekken en als daar dan ook nog eens je verwarmingselement bij komt (die immers een paar minuten na aanzetten gaat verwarmen) dan wordt het de zekering te veel.

Moeilijk te zeggen als je er niet bij staat.
Succes.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Waarschijnlijk heb je sluiting in je verwarmingselement. een groep kan je namelijk rustig opbouwend 60 minuten met 50% overbelasten. dat wil zeggen dat je pas Na het inschakelen van je verwarmingselement hij er nog even over kan doen voordat de groep afschakeld. blijf eens buij de machine en kijk bij welke stap in het programma het fout gaat. dan weet je de oorzaak.
Groetje Jan
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan