strijkijzer laat aardlekschakelaar doorslaan

  • #1

npbosch

New member
Beste forumleden,

Ik heb toch een beetje verstand van elektra maar dit snap ik niet meer.
Wanneer ik de strijkbout gebruik (op de plek waar ik dat al jaren doe), dan slaat acuut de aardlekschakelaar door. Andere apparatuur (oa de wasmachine) doen het gewoon op dat stopkontakt.
Wanneer ik de strijkbouit nu in een andere kamer gebruik dan is er niets aan de hand.

Ik vraag mij nu af: zit het probleem in de bout of in de installatie. Een nieuwe strijkbout is in ieder geval goedkoper dan de monteur laten langskomen.
Indien het probleem echter in de bout zit, waarom herhaald het zich dan niet in de andere kamer? Ik kan me voorstellen dat er kortsluiting zit in de bout, maar dan zou de storing met de bout moeten mee verhuizen.

Wanneer er iets mis is met de installatie, zou het probleem zich ook moeten voordoen met de wasmachine (die vreet toch ook wel wat stroom)..

Iemand enig idee?

Alvast dank voor de reacties

Norbert
 
  • #2

young_one

New member
Die stopcontacten waarop je het uitprobeerd; zitten die 2 achter dezelfde aardlekschakelaar?

En hebben ze beide randaarde?
 
  • #3

npbosch

New member
Normaal wordt het strijkijzer gebruikt op zolder. Daar ziiten 3 stopkontakten. Alle drie geaard.
1 is van de wasmachine en 1 voor de droger. Deze zitten samen op één aardlekschakelaar.
Het derde stopkontakt hoort bij een andere groep en een andere aartdlekschakelaar. Op al deze 3 stopkontakten slaat de aardlekschakelaar door wanneer ik het strijkijzer aanzet.

Ik gebruik nu het strijkijzer in de woonkamer op een niet geaardstopkontakt en daar werkt hij wel.
Dat suggereert dat er iets met de aarde van het strijkijzer niet goed is.
Ik heb het strijkijzer inmiddels geopend en kan er niets aan zien, soms slijt de isolatie wle eens op de plek waar de draden naar binnen lopen maar daar kan ik nu niets afwijkends zien.

Zou het toch nog aan de electrische installatie van het huis kunnen liggen?

bvd Norbert
 
  • #4

Erik

New member
Hoi Norbert,
Een aardlekschakelaar reageert op de verschilstroom tussen fase (bruin) en nul (blauw). De aardlekschakelaar van de woonkamer zou er dus theoretisch gezien ook op meoten reageren als een deel van de stroom naar aarde weg vloeit. Aangezien er geen aarde in het stopcontact van je woonkamer aanwezig is, is de kans groot dat er ergens in je strijkijzer spanning staat waar het niet thuis hoort. Deze kan immers niet weg naar aarde.
Waarschijnlijk is het stopcontact in je huiskamer niet achter een aardlek geplaatst, wat bij oudere installaties vaker voor komt.

Ogenschijnlijk kan er met het strijkijzer niets aan de hand zijn, echter door het toedienen van spanning kan bijvoorbeeld een verwarmingselement wel doorslaan. Alleen een visule controle van het apparaat zegt dus niets. Je zou voor de volledigheid met een meter aan de slag moeten. Er mag namelijk geen verbinding zijn tussen de Bruine- Aarde en niet tussen de Blauwe - Aarde.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan