stroomuitval

  • #1
A

Anonymous

Guest
Graag hulp bij het volgende. Ik heb en heel simpele groepenkast met 3 groepen en een aardleken drie automatische stoppen.
Nu is vrijdagnacht rond 4 uur de stop van een groep( beneden) er uitgesprongen. Om 6 uur de automaat ingedrukt en niets aan de hand.Op Zaterdagavond viel weer de stroom beneden uit. Weer reset en tot zondag avond geen probleem.Daarna springt hij er steeds uit doch niet meer de stop maar de aardlek. Ik heb alle stopkontacten leeggehaald alle lampen getest maar het pobleem blijft.
Na een aantal uren duurt het 10 seconden voor de aardlek er uitspringt, daarna direct bij het aanzetten.
Ik heb de benedengroep op de stop van boven gezet ook dan springt de aardleg eruit.
Heeft iemand een idee waar ik het euvel moet zoeken ???
Er staat niets meer aan, alle lampen afzondelijk branden maar hij blijft uitvallen.De overige twee groepen doen het normaal.
Graag jullie hulp. groet en dank eric
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Eric,

ardlek schakelaars springen er uit als er te veel lekstroom loop, ofwel stroom die van de bruin draad naar de groen/gele draad loop (normaal bruin naar blauw).
Je moet het dus zoeken in die plaatsen waar bruin en groen/geel bij elkaar komt, alle geaarde stopcontacten (ook die achter de keuken/koelkast/vaatwasser.etc verborgen zitten !) en de grondleidingen naar bv de schuur.
Om er wat sneller achter te komen in welke hoek je moet zoeken is het verstandig om, om beurte een zekering er uit te halen, zo weet je of het boven of beneden is, of bij de derde groep.
Verder stopcontacten open halen en kijken of er geen koolstofbanen gevormd zijn (door vonkslag).

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de aardlek schakelaar gewoon kapot is, om hier zeker van te zijn zou je de installatie eens moeten laten doormeten op lekstromen.

Succes,
Tjeerd.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Een automatische zekering schakelt af bij kortstondige hoge overbelastingen en bij kleine overbelastingen over langere periodes.
Waarschijnlijk was dit tweede bij jou het geval. Doordat deze (kleine) overbelasting door kortsluiting even heeft kunnen duren, kan de schade toenemen waardoor ook de weerstand van de weg van de kortsluiting kan afnemen. Dit verklaart dat de kortsluitbelasting steeds hoger kan worden en de groep steeds sneller afschakelt. Uiteindelijk schakelt ook de aardlek af dus zal er schade ontstaan zijn die de fase met de aarde heeft kortgesloten.
Zoek het in snoeren die in drempels of onder tapijten zijn weggelegd, waarvan je de isolatie kunt 'stuklopen'.

Dit zijn trouwens brandgevaarlijke situaties!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
3 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan