Stucwerk overschilderen droogtijd

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoe lang moet ik stucwerk laten drogen voordat ik het kan overschilderen / sausen met latex? Iemand zei een maand maar dat lijkt me wel erg lang.

Maakt het nog uit of het gaat om stucwerk ter afwerking of meer grover stucwerk?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Dat zie je aan het stucwerk, zolang deze niet droog is, is de kleur wat grijzig.
Zodra deze droog is wordt deze wit.
Wacht dus tot de muur geheel wit is opgetrokken.

Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
In principe kun je binnen een aantal dagen al overschilderen. Let wel goed op dat er geen natte plekken meer zichtbaar zijn in het stucwerk. is het egaal wit dan kun je het wel sausen. De meeste latexxen zijn ademend en zodoende zal het vocht vanuit het stucwerk via de verflaag vervliegen.

Het is aan te raden om vers stucwerk of eerst te fixeren (na een lange droogtijd van stucwerk) of wil je snel aan de gang eerst 1 x sausen met latex verdund met 10% water.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hangt van de dikte van je stuclaag af. Als het een halve centimeter dik is moet je rekenen op een dag of 4/5. Dan voorstrijken met een goedje waar ik de naam even van vergeten ben (half om half mengen met water) wat de zuigende werking van het stuc opheft. Dat scheelt liters latex. Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan