Stukken muur weghalen...

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
L.S.

Er wordt flink geklust in een oud huis:

Er moeten een nieuwe groepenkast komen op een plek in een smal gangetje waar de meter al 18 cm uitsteekt. Nu zit deze op een dubbelsteens muur waarvan de andere helft van de buren is.
Om te zorgen dat je minder gauw je hoofd stoot wil ik van onze helft muur een stuk van ongeveer 60x60 cm weghakken. Kan dit in het algemeen zonder gevaar of is er dan een latei nodig bovenin? Of kan ik een houten raam erin zetten ter ondersteuning?
Wat is het makkelijkst, en waar moet ik op letten?

Ook de riolering moet vanuit een andere plek worden aangesloten (een badkamer op de 1e verdieping die niet boven de huidige WC zit, maar daar zijn genoeg tips over:).
Waar moet je op letten bij de doorvoer van de rioleringspijpen door vloer/plafond, maar vooral door de buitenmuur?

Alvast bedankt,
Loek
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
als je een nis in een muur gaat maken moet je de balklaag die daar op rust ondersteunen om hier achter te komen moet je een stuk vloer of plafond openmaken.
is dit het geval dan moet je een latei aanbrengen en die voldoende inkassen.

over de riolering kijk uit met het omleggen via de buiten gevel in verband met bevriezing en vreemde buizen die uit je gevel gaan steken dit ziet er niet zo profesioneel uit.

Voor een advies op maat kun je me mailen.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor je reactie Willem,

Let wel: de nis is maar de halve dikte van een dubbelsteens muur. De balken van het plafond zitten 70 cm uit elkaar (goed zichtbaar vanaf de vloer van de 1e) en ik kan wel kiezen dat de nis precies tussen die balken valt.

De riolering moet onder de vloer door de muur steken. Of liever gezegd door de betonnen fundering. Ik kom ongeveer 40 cm onder het maaiveld uit denk ik. Ik probeer onder een hoek van 45 graden te werken zodat er geen haakse bocht onder de vloer komt waar iets kan blijven hangen.
Dus verticale standleiding -> bocht 45 graden -> pijp schuin door de muur -> nog een bocht 45 graden naar horizontaal. Waarna de laatse horizontaal iets afloopt naar de rioolpijp buiten door de bocht iets te roteren.

Kan ik de ruimte tussen de PVC pijp en de muur gewoon opvullen met PUR? Of is cement beter? Of een soort combinatie vullen met pur en afwerken met voegsel oid.?

Alvast bedankt!
Loek
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
ik zou geen nis maken in die muur want dan kan het weleens zijn dat bij de buren het stucwerk erafvalt en dat wil je natuurlijk niet.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Over de nis een aantal dingen. Als de opening van de nis tussen de balken wordt geplaatst moet je deze nog steeds opvangen. De krachten die de balken uitoefenen gaan n.l. niet recht naar beneden maar verdelen zich in de muur.

Ten tweede, je maakt een gedeelde muur met de buren dinner,dit mag niet zomaar. Ook iv.m. gekduidsoverlast met de buren. Hoe dunner de muur hoe meer geluid er door heen komt.

Ten derde als ik het goed gebrijp wil de deze nis maken voor de groepenkast? Deze mag daar niet in gemonteerd worden. Ook niet zomaar kaal tegen de muur. Hier moet een plaat van b.v. betonplex, trespa, of watervastmultiplex achter. O.v.g is 18cm erg veel. Een groepen kast is zo'n cm of 6 a 7. de verbruiksmeter iets meer tenzij het een hele oude is. Waarbij je je moet afvragen of je deze niet beter kan omruilen.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
OK, dank voor de reacties.

De buurvrouw vindt het prima (zolang we eventuele schade maar herstellen. Desnoods behangen we haar gangetje weer). Geluidsoverlast is hier geen punt.

De meter steekt geen 18 maar 20 cm uit, in een smal gangetje. Het apparaat komt uit 1962 maar is in 1995 geplaatst (opnieuw geijkt, hupla naar de klant...) Van de klantvriendelijke Eneco is leeftijd van een meter of dat je je kop er tegen stoot geen reden om een nieuwere meter te installeren.

De nis zou een steen breed zijn, dus ongeveer 8-10 cm. Ik was van plan een plaat trespa te monteren.
Om de eventuele krachten op te vangen zou ik een latei kunnen monteren of een raam binnenlangs.

Ervoor komt dan een deurtje met genoeg ruimte voor het springen van de aardlek en de automatische zekeringen.

Groeten,
loek
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Weet je hoeveel het de enoco kost om een nieuwe elctronische te plaatsen? zo'b 80 euro aan materiaal.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan