Verlichting schakelaars schakelen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik wil in de gang (begane grond), op de overloop (eerste etage) en op de overloop op zolder (tweede etage) verlichting aanleggen die zo mogelijk met elkaar verbonden zijn en ik op elk punt kan in- en uitschakelen.
Dus:
- in de gang een schakelaar voor het aan- en uitschakelen van het licht in de gang;
- daarbij in de gang een schakelaar voor aan- en uitschakelen van het licht op de overloop van de eerste etage;
- daarbij op de overloop (eerste etage) een schakelaar voor het aan- en uitschakelen van het licht op deze overloop (en zo mogelijk het licht in de gang);
- op de overloop (eerste etage) een schakelaar voor het aan- en uitschakelen van het licht op deze overloop en de overloop van de zolder (tweede etage)
- op de overloop van de tweede etage een schakelaar voor het aan- en uitschakelen van het licht op de overloop van de eerste etage en die van de tweede etage.

Kan iemand mij uitleggen hoe e.e.a. werkt, welke leidingen er aangelegd dienen te worden, hoeveel schakelaars ik op bepaalde punten krijg en hoe het aangesloten moet worden.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Buhwan,

Je vraagt iets gemakkelijks, wat best nog moeilijk kan worden.

Je moet eerst nagaan of de gang, overloop en zolder op de zelfde groep zitten. Is dit het geval dan is het niet moeilijk.

Het werkt als volgt:
Om een lichtpunt op twee etage's aan en uit te schakelen, heb je twee schakelaars nodig. Deze heten wissel schakelaars. Op een verdieping sluit je een bruine draad op het P-kontakt aan en op de andere twee aansluitingen zwarte draden. Op de andere verdieping sluit je een zwarte draad aan die naar de lamp gaat op het P-kontakt en de twee zwarte draden van de schakelaar op de andere twee kontakten. (PS het P-kontakt is altijd rood gekleurd) de lamp sluit je dan aan tussen de zwarte draad van het P-kantakt en de blauwe draad ( nul draad ). dit kun je zo toepassen op elke verdieping.

De bedrading van deze schakelingen moeten altijd beschermd zijn. Als je een inbouw installatie neemt moet je PVC pijp van 16mm en/of 19mm gebruiken. Dit is afhankelijk van het aantal draden wat je gebruikt. Als je niet meer in de muren de buis kan verwerken, wordt er altijd met platten koker (P25/K25) gebruikt. Deze is het mooiste in aanzicht en in diverse kleuren te verkrijgen.

Voor vragen mail me gerust terug, en succes met de klus. Denk er wel aan dat je de groepen waar je aan werkt uitschakeld en er voor zorgt dat niemand anders deze per ongeluk inschakeld!! SUCCES


groeten van de Vakman
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan