Voor en nadelen plaatsen cvketel op hoogte

  • #1
A

Anonymous

Guest
Wat zijn de voor en nadelen van het plaatsen van de cv-ketel in een waterdichte kelder ten op zichte van het plaatsen boven op de 1ste verdieping?

Wie heeft er ervaring met een cv in de kelder?

Graag uw reactie!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Als je een HR ketel plaatst moet je zorgen dat je een rioolaansluiting hebt ONDER de ketel. Tevens als t een combi ketel of een combinatie van ketel en boiler betreft, die meer dan 6 l/min tapt, moet je hier ook voor zorgen nl. voor de inlaatcombinatie. Ook moet je rekenig houden met de rookgasafvoer en eventueel de luchttoevoer als t een 'gesloten' toestel betreft. Je zou bij een 'open' HR toestel een RVS flexibele buis door een aanwezig rookkanaal kunnen trekken. Je installateur weet hier meer van. IK persoonlijk zou een toestel altijd op zolder of kelder plaatsen en NIET op een bewoonde verdieping ivm plaats en eventueel geluidsklachten. Let er wel op dat wanneer het toestel in de kelder geplaatst wordt, dat er afsluiters geplaastst worden zodat de onderhoudsmonteur gemakkelijk kan servicen. Suc6!
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoe het bij particulieren is weet ik niet, maar in de utiliteit bouw (scholen,kantoren e.d.) is het niet meer toegestaan om de cv-ketel in de kelder te plaatsen.
Dit vanwege de bouwkundige constructie in geval van explosie.
Als de ketel in de utiliteit in de kelder staat, mag hij blijven staan...maar moet er een nieuwe geplaats worden dan mag hij daar niet meer teruggeplaats worden.
Dus nogmaals....hoe het bij particulieren is weet ik niet, maar misschien wel iets om over na te denken.
B.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Dit klopt inderdaad. Er moet dan een plofvoorzieninig getroffen worden. Bij particulieren is deze regel niet van toepassing omdat de belasting van het toestel in de regel nooit hoger is dan 130 kW
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan