Waakvlam/kachel valt steeds uit.

  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste medeklussers,

Allereerst een goed 2007 gewenst!

Ik heb al een aantal jaren een gaskachel in onze slaapkamer , een Benraad van ongeveer 8 jaar oud in keurige staat. Vorige week viel een aantal keer de waakvlam weg. Ik kreeg m steeds weer aan de gang nadat de vlam weer uitviel , zowel in waakstand als tijdens het branden.

Dat is de thermokoppel dacht ik (had ik bij deze 3 jaar geleden ook vervangen) , dus ik keurig een nieuwe thermokoppel erin.

Maar nee , de waakvlam bleef niet branden , ondanks de nieuwe thermokoppel.

Aan de achterkant van de kachel bij de lucht inlaat zit een sensor met twee draden (een EAW etc.) verbonden met 2 kontakten op het blok waar ook de thermokoppel inzit.

Is dat een temperatuurvoeler?

Die kontakten heb ik eens doorverbonden (ooit gelezen) en voila! De waakvlam bleef branden. Haalde ik de doorverbinding weg , de waakvlam ging weer uit.

Nieuwe sensor dus , die heb ik gister gehaald en ja hoor alles deed het weer prachtig. Hele kachel weer in elkaar gezet,alles van binnen eens goed schoongemaakt en wat hadden we het heerlijk warm.....

Totdat nu net mijn vrouw me meldt dat de kachel weer uitgevallen is. Grrrrr!

Heeft iemand een idee wat dit voor euvel kan zijn?

De kachel is aangesloten op een schoon schoorsteenkanaal (waar deze al ruim 3 jaar op brandt) , hij staat in/voor een schouw met een "uitschuif adaptor buis" (noem ik het maar).

Kan ik de sensor niet weglaten en doorverbinden? Mijn andere twee haarden hebben ook zo'n sensor niet.

Wat is de precieze werking van zo'n geval?

Tips zijn ZEER welkom!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De sensor zou ik zeer zeker niet doorverbinden of weghalen, want dit is waarschijnlijk een beveiliging. De kachel is aangesloten op een conventioneel schoorsteenkanaal zo te lezen, dus is de kachel een zogenaamd open toestel; deze haalt de verbrandingslucht uit de opstelruimte. Als de trek in de schoorsteen onvoldoende is, om wat voor reden dan ook, dan zal de sensor reageren en de kachel uitschakelen. Doorverbinden van de sensor kan levensgevaarlijk zijn in verband met het ontstaan van koolmonoxide, wat een sluipmoordenaar is; als je het merkt is het al te laat! Het belangrijkste is het controleren of de schoorsteen nog wel goed trekt! Denk ook aan voldoende aanvoer van verbrandingslucht; als je niets aanvoert kun je ook niets afvoeren. Dus, ventileren. Er is ook een kans, dat de waakvlam het thermokoppel niet goed verwarmt. de kans dat de waakvlambrander niet ok is is maar klein. Als er te veel koolzuurgas (CO2) in de verbrandingslucht komt, reageert de waakvlam daarop waardoor de zogenaamde atmosfeerbeveiliging gaat werken en de kachel uit gaat. Let goed op en wees voorzichtig, het kan zijn dat je het met je leven moet bekopen! Raadplaag anders een vakvan. Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan