Wasmachine in de badkamer - veiligheid

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een appartement gekocht. In de badkamer had de vorige bewoner zijn wasmachine staan en daar dat (ook qua afvoer) de meest logische plek was heb ik de mijne er ook neergezet.

Laatst vertelde mijn vriendin echter dat ze, als ze de wastrommel aanraakte, een soort spanning voelde. Ik voelde echter niks, maar toen ik een voltmeter gebruikte mat ik een spanning van +/- 20 volt (AC).

De wasmachine is aangesloten, via een stopcontact met aansluiting voor aarde, aan een kastje met een trekschakelaar en rood lampje. Ik heb zo'n idee dat daar een zekering inzit.

Ik heb nog twee dingen geprobeert:
1. Ik heb de wasmachine (via een verlengkabel) aangesloten op een ander stopcontact (met randaardepinnetje) en toen nog eens gemeten. Toen mat ik 0V spanning.
2. Ik heb de spanning tussen de fase en de randaardepin, van het stopcontact in de badkamer, gemeten en daarover stond een spanning van +/- 100V.

Mijn vragen: is dit wel een veilige situatie? Is de combinatie wasmachine en 'kastje' veilig? Hoe kan ik testen of de wasmachine goed is geaard?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Phunky,

Het lijkt erop dat de aardraad in de badkamer niet goed funktioneert.

Eerst voor alle duidelijkheid, de kleuren van de draden met de behorende uitleg daarbij.
BRUIN Fase draad
BLAUW Nul draad
GEEL/GROEN aarde draad

De geschakelde draden zijn bruin en blauw. De aarde draad is niet geschakeld en zit op een kroonsteen in de trekschakelaar aangesloten.

Als je tusssen de machine en een de aarde spanning meet heb je een lek naar aarde. Meet je spanning tussen het apparaat en een radiator b.v. dan is het aardpotentiaal niet gelijk. Kontroleer of de radiator aan aarde verbonden zit (d.m.v. een blanke koperdraad afgewerkt op een aansluitblokje) en controleer of de aarde draad in de wasmachine schakelaar goed is aangesloten.

Je kunt ook nog kontroleren of de spanning naar de wasmachine 230Vac is. Dit doe je door de multimeter op de blauwe draad en bruine draad te plaatsen. Als het goed is geeft hij dan ongeveer 230Vac aan. Meet je minder dan is er iets niet goed aangesloten in de installatie. Meet ook over geel/groen en blauw, hier meet je 0Vac over en tussen geel/groen en bruin 230Vac.

Als deze waarden kloppen is de spanning in de schakelaar o.k.

Een wasmachine schakelaar is geen zekeringastje. Hij is alleen geschikt om machine's tot en met 16A, vast aan te sluiten.


Succes, groeten van de vakman.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan