welke dikte osb is voldoende

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Ik wil over mijn bestaande verdiepingsvloer osb-platen leggen om zodoende een nieuwe vloer te verkrijgen. De oude vloer is momenteel hier en daar aangetast, deze ga ik laten behandelen tegen houtworm. De nieuwe vloer komt dus op de oude vloer te liggen en wordt daana bevestigd aan de balkenlaag. Nu zijn er verschillende diktes osb te verkrijgen: 12, 15, 18 en 22mm, maar nergens kan ik informatie vinden over de minimale dikte van deze platen indien de vloer licht wordt belast. 22 en 18 lijken mij eigenlijk al te veel, 15 is volgens mij perfect en 12 misschien weer te licht.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Als de oude vloer nog sterk genoeg is en de osb alleen dient om weer een "nette" vloer te krijgen is 12mm best voldoende.
Is de oude vloer zodanig aangetast dat je er eigenlijk niet meer op kan lopen zal je minimaal 18mm moeten gebruiken.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Als de oude vloer niet meer goed beloopbaar is (doorbreken planken) min 18mm gebruiken bij een 60cm hoh maat van de blaken. min 22mm bij hoh maat van 80cm. Bij een monumentale vloer de planken er onder laten leggen en de osb niet verschroeven of spijkeren aan de ondergrond. Is dit niet het geval en de vloer is niet goed beloopbaar de oude planken verwijderen voor OSB neer te leggen. OSB platen in de lengte richting over de balken neerleggen in halfsteens verband. Dus eerste plaat over 4 balken heen. De volgende baan platen beginnen met halve plaat over 2 balken heen.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Je zegt dat de platen zijn aangetast met houtworm en je deze wil laten behandelen, hoe weet je dat de balklaag niet is aangetast. Als ik jouw was zou ik de oude platen eruit halen. De balken behandelen en daarna de nieuwe osb plaat op de balken monteren. Inderdaad 18mm dik bij en h.o.h. maat van 60cm (hart van de balk tot hart van andere balk)

Groeten erwin
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan