Zanderig voegwerk

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
In ons huis in de Ardennen kijk je in een van de kamers tegen de buitenmuur aan. Deze is 150 jaar oud en bestaat uit grote en kleinere stukken natuursteen. Erg mooi om zo te laten, maar de muur lijkt gemetseld met leem of iets dergelijks. Als je in de voegen blaast komt het zand er uit vallen. Omdat ik niet iedere ochtend wakker wil worden in een bed vol zand wil ik de bestaande 'specie' fixeren. Ik kan natuurlijk alles gaan voegen maar dat is geen eenvoudige klus met al die ongelijke stenen. Soms is de voeg een paar milimeter, soms is er wel enkele centimeters ruimte tussen de stenen... Daarbij is de muur veel mooier zonder dat de ruimtes tussen de stenen opgevuld worden.
Weet iemand een middel om de zanderige voegen mee in te smeren/spuiten zodat het zand tussen de stenen blijft zitten?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Voor een woning van 150 jaar oudt zal dit gevoegt zijn met kalkzand of leemzand mortel. Als dit gaat korrelen duidt dit op een vocht gebrek in de muur. Dit zie je vakk optreden als en een airconditioning is geplaatst en 's winters gestookt wordt op CV.

Het kan voldoende zijn om met een plantenspuit de muur vochtig tye spuiten en de luchtvochtigheid te vergroten door een paar bakjes met water neer te zetten.

Als de voegen al erg aangetast zijn en het bindmiddel er tussen uit gelopen is, zit er weinig anders op om of de voegen te vervangen, of te laten injecteren. Dit laatste kun zeker niet zelf doen. Het eerste wel. Je kunt dan b.v. een centimeter voeg r uit borstelen. Voor het voegen dien je luchtkalk (calciumhydroxide) te gebruiken, dit meng je met silicaatzand in een verhouding van max 3 delen zand op 1 deel kalk)
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ik ben bang dat het meer is dan vochtgebrek. Ik ga me alvast mentaal voorbereiden op een weekeinde voegen...

Dankjewel,

Arjen
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Kan best alleen vochtgehalte zijn. In tegenstelling tot het nu zo populaire portland cement dat een hydraulisch bindmiddel is, zijn kalk en ook leem lucht hardende bindmiddelen.

Dit houdt in dat protland cement een chemische verbinding aangaat met het water in de specie, het water zit door de hele specie heen, en deze hard dan ook volledig uit.

Kalk en leem gaan een chemische binding aan met lucht onder invloed van water. Om precies te zien met de kooldioxide uit de lucht vormt zich calciumcarbonaat uit de calciumhydroxide. Maar omdat de lucht alleen aan de buitenziede van de voegen komt hard alleen de buitenkant uit.

Als de voegen door ouderdom haarscheurtjes krijgt komt er weer lucht bij en hard het weer uit. Mits er ook voldoende vocht aanwezig is om de chemische reactie te starten.

Vernevel wat water op een paar voegen, dan merkt je na een dag a 2 al direct dat het uitgehard is. Is het bindmiddel onder tussen er uit gegaan waardoor er alleen zand aan de voorkant zit, dan reageerd dit niet.

Een goed product om het in dit geval opniew in te voegen is mekal van calmeuse. Dit is bij alle vakhandels te koop. Integenstelling tot de achterzeide van de verpakking (verhoudingen voor nieuwbouw) meng je het ongeveer 1 deel mekal, 1/4 ('s winters 1/2) deel wit cement, 2 tot 4 delen fijn zand. (Het zand en het cement bepaald de kleur) Experimenteer heier wat mee tot je een mooie kleur hebt.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Ik had al wat water in de voegen laten lopen bij het verwijderen van wat verse gipsresten op de muur. Hielp niet...
Nog nooit van 'mekal van calmeuse' gehoord maar ik ga op zoek. Denk je dat de Bouwmaat dit heeft?
En dan na het betonstorten, egaliseren, stucen nu ook leren voegen. Nog even en ik bouw m'n volgende huis zelf.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Ik weet niet of de bouwmaat dit heeft, dit is zo'n beetje een gamma die wat grotere partijen verkoopt. Onder vakhandel verstaan we bedrijven als raabkarcher, imabo of fillipo.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ik ben al onderweg (nou ja, maandag dan...)

Dankjewel

A
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan