Zolder isoleren met noppenfolie

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik ben van plan mijn zolder te gaan isoleren met tweezijdig alu-noppenfolie.

Kan iemand mij vertellen of het verstandig is dit materiaal te gebruiken en weet iemand hoe het zit met de Rd-waarde van dit materiaal?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Alu-noppenfolie heeft op zich niet zo'n hoge isolatiewaarde maar kan wel dienst doen als stralingsscherm om te beletten dat warmte naar het koude dak verdwijnt en omgekeerd s'zomers dat warmte van het hete dak naar binnen wordt gestraald.Voorwaarde is wel dat de noppenfolie op een paar cm afstand van het dakbeschot wordt aangebracht, bv op een regelwerk. Ideaal is een combinatie van folie/glaswol/folie, ook nu weer op enige afstand van het dakbeschot aangebracht.
Ik ga ervan uit dat het een schuin dak betreft. Een plat dak moet je nooit aan de onderkant isoleren.

Groeten Hein
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Kun je ook vertellen of ik 1-zijdig of 2-zijdige alu-noppenfolie moet gebruiken en wat is hier het verschil in?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Als je alleen noppenfolie gebruikt en geen glaswol ertussen dan moet je zeker 2-zijdig folie gebruiken. Je wil niet alleen 's winters de warmte binnenhouden maar 's zomers ook de warmte buiten houden!
Als je glaswol of steenwol gebruikt tussen de folie, dan voldoet 1-zijdige folie (met de glimmende kant naar buiten natuurlijk).
Nogmaals: een reflecterend scherm werkt alleen als het op enige afstand van de wand geplaatst wordt.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
> Een plat dak moet je nooit aan de onderkant isoleren.

Maakt niet uit of het een plat of schuin dak is. Het probleem bij het isoleren van een dak is de ventulatie. Een schuindak dat niet door het dakbeschot kan ventuleren gaat ook fout.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Je hebt natuurlijk gelijk, maar in de praktijk is een plat veel gevoeliger voor fouten die je maakt. Warme, vochtige lucht stijgt op. Als die door de isolatie heen kan condenseert water boven de isolatie. Bij een schuin dak is er afhankelijk van de temperatuur altijd wel enige stroming van lucht langs het dakbeschot. Geen reden natuurlijk om je niet aan de regels te houden.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
S 1
A 1
A 9
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan