CV blijft lucht

  • #1
A

Anonymous

Guest
Wie kan me helpen want ik snap het niet.

We hebben een oude CV op zolder: staat normaal ruim 1 bar overdruk. Beneden hebben we ruim een bar (over) druk méér. Toch blijft het ding lucht produceren. Druk vat is OK; net een jaar oud en drukvariatie bij opwarming beperkt.

Het water is intussen ook dood, geen lekkages (pijpwerk en radiatoren zijn overal inspecteerbaar). Keteltemperatuur ruim lager dan 100'(blaas dus geen stoom af) etc. etc.

Hoewel alles ruim op overdruk staat lijkt het erop of er lucht ingeperst wordt. Moet ik aan de pomp denken (lijkt me onwaarschijnlijk)???.

Wie heeft suggesties. Ik geef het op...
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoe weet je of er lucht ingeperst wordt?
Moet je vaak ontluchten of hoor je rare geluiden in het systeem?
Zijn je drukmeters wel goed?
Als je een gesloten systeem hebt (controleren) en voldoende overdruk, kan je pomp nooit lucht aanzuigen want dan moet de druk in de installatie lager zijn dan de atmosferische druk.
Als de overdruk in het systeem maar net voldoende is en er is bijv. een luchtafscheider of aut.ontluchter aan de zuigzijde van de pomp geplaatst is of er is een kleine lekkage, KAN het zijn dat als de pomp aangaat er een onderdruk in een klein gedeelte van de installatie ontstaat. Dit zou dan tussen het drukvat en de pomp zijn.

Laat maar wat weten..
Suc6
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ik blijf lucht aftappen. Twee drukmeters in het systeem en deze geven ca. 1 bar verschil tussen beiden (hoogteverschil tussen meters ca. 10 meter) dus dat lijkt te kloppen. Pomp loopt kontinu... Kleinste overdruk (nl op hoogste punt) tov atmospherisch overal in het systeem groter dan ruim 1 bar...

Ik snap het (ook?) niet...
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Inderdaad een lastig probleem!!
Heb je misschien recent verbouwd en geregeld afgetapt en bijgevuld, waardoor het expansievat sneller kapot gaat?
Controleer toch het exp.vat door het los te draaien(eerst aftappen natuurlijk) en kijk of het rubber boven tegen het gaatje wordt gedrukt, Als het vat goed is kun je het rubber niet indrukken.
Als je zeker weet dat je expansievat goed is, dan is de goedkoopste en makkelijkste oplossing om de ontluchter(s) die op of bij de ketel zitten te vervangen door automatische ontluchters.
Kosten ongeveer 7-8 euro/stuk en zijn makkelijk zelf te plaatsen.
De oorzaak van het probleem wordt er niet mee opgelost maar de lucht wordt nu vanzelf uit de installatie gelaten.
Suc6 en laat wat weten.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Beste cvspec.

Sorry... even een paar dagen geen tijd gehad om deze site te bekijken...

De ontluchters liggen al een tijdje klaar om gemonteerd te worden maar dat doek pas al het buiten weer wat warmer is en de CV even uit mag staan.

Bedankt voor je bijdrages...

grtz,

P.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 0
T 0
A 1
W 1
W 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan