cv leidingen

  • #1

dollar

New member
Hallo, ik ben bezig met het leggen van kunstof buizen (tbv cv) in de afwerk vloer. Mijn bedoeling is om midden in de kamer met 25 mm viega buis te werken met aftakkingen van 16 mm buis naar de radiatoren. Maar voor de 16 mm buis naar de radiator wil brengen is mijn bedoeling om de buizen eerst nog "zigzaggend" over de ruwe betonvloer te leggen (voor vloerverwarmings effect) en dan naar de radiator. Zo wordt de afstand tussen de aftakking van de hoofdleiding (25mm) naar aansluiting radiator wel groter. Kan iemand mij vertellen als dit kwaad kan of niet? Groet dollar :D
 
  • #2

n5591s

New member
Vloerverwarming gebeurt met veel lagere temperaturen dan waarmee je een cv radiator voedt.

Ik ken iemand die een huis liet bouwen waarbij de aannemer per abuis de vloerverwarming rechtstreeks aangesloten had. Die mensen hebben dat snel moeten laten veranderen, want echt een beetje het huis warmstoken was er niet bij, maar totdat dat gedaan was hadden ze wel snel de gebruikte handdoeken droog, ze gooiden ze gewoon op de grond!

Verder heb ik zelf een jaar met tussenpozen les gehad in een gebouw waar de buizen net onder de verdiepingsvloer hingen, zonder isolatie. En er werd daar nogal gul gestookt - het was een semi-staatsbedrijf, in het buitenland.
Je voelde de hitte echt door je schoenzolen heen, en het brood in mijn tas werd er zelfs lauw van. De tafels verplaatsen was niet praktisch, en een andere plaats kiezen was om andere redenen ook geen optie.

  • Het verband tussen een en ander is trouwens dat betrokken huiseigenaar als mijn leidinggevende het mij figuurlijk te heet onder mijn voeten liet worden (hij heeft aangedrongen op mijn ontslag), maar hij kon niet weten (en weet nu nog niet, ik moet hem dit maar eens mailen!) dat ik het later juist letterlijk nog heet onder mijn voeten zou krijgen.
    De opleiding is intussen met succes bekroond en ik heb al met al nu zelfs een stuk meer plezier dan vroeger in mijn werk!
 
  • #3

Niek

New member
kan wel als je die vloer verwaming als hoofd verwarming gebruikt en de radiatoren in je huis als bij verwarming gebruikt.
Maar dan moet je de water- temperatuur in je ketel verlagen naar =/- 30 graden,
Wat wel inhoud dat de radiatoren in je huis niet meer zo erg warm worden, en dat kan een nadeel zijn als je die vloerverwarming alleen in de woonkamer aanlegt.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 4
A 1
H 1
Z 1
A 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan