elektra vragen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste medeprikborders,

Op het internet zocht ik wat informatie over het aansluiten van extra groepen en dergelijke met de regelgeving. Ik heb een paar jaar geleden een opleiding elektrotechniek gedaan, doch veel dingen vergeten, doordat ik hier niet in ben doorgegaan.

Concrete vragen als volgt:
Is de gehele groepenkast zelf te vervangen vanaf de eneco aansluiting, of moet de elektriciteits aanbieder zelf ook veranderingen aan brengen?
Wat ik nog weet is dat er vanaf het elektriciteitsbedrijf ook een smeltveiligheid aanwezig is, en dat als je meer groepen aan wil sluiten er een extra aangesloten moet worden.


Verder wil ik weten of je draden van 2 verschillende groepen door 1 buis mag laten gaan. Daarmee bedoel ik voor de wasmachine aanluiting en voor bijvoorbeeld de keukenverlichting. Wasmachine apart, en een deel keuken apart bijvoorbeeld.

Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Ik weet het niet precies meer...

Alvast bedankt!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik ben zelf elktricien geweest en omdat ik nu mijn eigen woning aan het herbouwen ben ben ik weer up2date.

Als eerste zijn er nogal wat misverstanden over het wel of niet mogen 'sleutelen' in de groepenkast. Sind 1992 (uit mijn hoofd) mag elke idioot werkzaamheden uitvoeren in de groepenkast. Voor deze datum mogten alleen bevoegde electriciens dit doen. Vaak gaat een energiebedrijf vragen wie het heeft gedaan en waar de "afmeldingskaart" is. Deze bedrijven hanteren de wetgeving van voor die datum. Volges de nieuwe wetgeving dient de groepenkast aan de eisen te voldoen, en als er wat gebeurt of als er vaak een storing is (b.v. hoofdzekering er uit) moet de instalattie getest worden en krijg je een afmeldingkaart als hij goed is.

Kortom iedreen mag alles doen vanaf de hoofdschakelaar en/of differentiaalschakelaar. Electriciens alles vanaf de verbruiksmeter, en bevoegde electriciens vanaf de aanvoer kabel, mensen van het energiebedrijf vanaf de wijktransformator.

Zelf heb ik zonder al te veel probelemen de 3 groeps groepenkast vervangen door een 12 groeps en de verbruismeter en hoofdzekeringskast verplaatst. De gas en water verbruismeters zijn door het energie bedrijf verplaatst. Nu moet ik er bij zeggen dat ik electricien ben gewweest en kort bij het voormalige gementelijk energie bedrijf heb gewerkt aan zowel huisaansluitingen, grootverbruikers en het verdeelnet.

Sinds october afgelopen jaar is het verplicht een hoofdschakelaar te hebben. Voorheen was die alleen bij 3 of meer differentiaalschakelaars.

Let er bij het toevoegen op dat er maximaal 4 eindgroepen achter een differentiaalschakelaar mogen.

Het toevoegen van extra groupen heeft meestal geen invloed op de hoofdzekering. Tenzei hier nog een oude inzet van voor de jaren 70. Dat zit er nog b.v. een 10 Ampere in.

Onder geen geval mogen er draden van een andere groep in dezelfde buis komen.

De wasmachine en de verlichting kan meesal zonder enig probleem op 1 gorep komen. Wasmachine is b.v. 2200VA bij 16 ampere automaat kan maximaal 3680VA worden gezet. Hier kan dus makkelijk een paar watt van de verlichting bij.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan