elektriciteitsnet in huis uitbreiden

  • #1

Heance

New member
Goedenavond allen,

Ik wil mijn elektriciteitsnet aan huis vergroten. Dat komt mede doordat er boven op een grote zolder een appartement gebouwd gaat worden, met alles erop en eraan. Dus keuken, badkamer, diverse kamers en ook de cv-ketel. In de garage moet er ook krachtstroom komen voor diverse machines: (meubelbedrijf) draaibanken, zaagtafels enz.

De oude situaties is als volgt:

In de groepenkast zijn nu maar vier lichtgroepen met ALS. Daaronder zit een krachtstroomgroep voor de droger, wasmachine en een groot gasfornuis.
Die krachtstroomgroep gaat via buitenom richting de keuken, in het voorraadhok staat dan een schakelkast met vier groepen. 1 voor wasmachine 2 voor de droger en 3 en 4 voor het gasfornuis die aangesloten is op een perilex.

Voor de rest is het een oud groot huis waarbij het hele elektriciteitnetwerk een zooitje is waarbij ik probeer alles zo goed als het gaat te vernieuwen zonder dat ik mooie ornamenten plafonds moet slopen om de oude ijzeren pijpen eruit te trekken.

Koelkast, vriezer, waterkoker, afwasmachine en een magnetron zijn verdeeld over bepaalde lichtgroepen. Buitenvoorlichting en een waterval zijn ook verdeeld over weer andere groepen. Grote stroomverbruikers zitten op diverse lichtgroepen waarbij soms overbelasting is.

Mijn plan is als volgt:

De keuken benenden:

Aparte groepen voor de afwasmachine, vriezer en koelkast.
De schakelkast die er nu zit laat ik zitten voor de droger, wasmachine en gasfornuis.

De tuin:

De tuinverlichting, garageverlichting en waterval op een aparte groep.
De garage van krachtstroom voorzien, minimaal 1.

Overige kamers benenden:

De huiskamer, studiekamer en diverse kleine kamers verdelen over de bestaande lichtgroepen volgens de nen-norm.

De eerste verdieping:

Slaapkamers en studeerkamers verdelen over de bestaande lichtgroepen.
De natte ruimtes op een aparte groep zetten (bubbelbad)

De zolderruimte (appartement)

Keuken:

inductieplaat, afwasmachine, enz. (drie groepen)
De andere kamers:

De rest verdelen over twee nieuwe lichtgroepen:

Daarbij een paar vragen:

Hoe zit het met de bestaande meterkast zie ook de foto’s
Daarbij zie je de vier lichtgroepen en de ALS
Daaronder de krachtstroomgroep afgezekerd met 20A.

Hoe moet ik de leidingen naar boven trekken. 4 extra groepen naar boven trekken of een krachtstroomgroep maken plus een nieuwe extra schakelkast? Net zoiets als in de bijkeuken.

De krachtstroom aansluiting in de garage hoe verwerk ik die in de meterkast.

Al met al kom ik sowieso op 6 normale lichtgroepen plus 6 speciale groepen voor de keuken, tuinverlichting en natte ruimtes.

En dan moeten de krachtstroomgroepen er ook nog op.

Ik kan moeilijk zien in de bestaande meterkast wat mijn capaciteit is. Maar er zit al een krachtstroomgroep op dus waarschijnlijk drie fasen.
Maar hoe verdeel ik de rest van de lichtgroepen en krachtstroomgroepen.

Ik neem aan dat het nutsbedrijf mij kan vertellen wat voor capaciteit ik nu heb en wat ik nodig ga hebben.
Hoe zit het met een losse krachtstroomgroep komt er dan een nieuwe meter? en daar zitten natuurlijk dan ook extra kosten aan.
Ik denk dat het nutsbedrijf de hoofdzekering heeft afgezekerd op 25a maar dat kan ik niet zien. Ik denk dat het minimaal 35a moet zijn en volgens mij is dit ook al de standaard.

Ik wil zo goed als alles zelf doen boven de meterkast, alleen de meterkast wil ik laten plaatsen plus de eventuele extra schakel(groepen)kasten op zolder.

Als ik een beetje de nen-norm wilt volgen dat mag ik niks meer doortrekken in ijzeren pijpen toch?
En als er een bepaalde groep uitslaat dan moet er nog wel stroom zijn in de betreffende kamers van een groep toch?

Vaak hoor ik dat groepenkasten en ander materiaal goedkoper uit Duitsland gehaald kan worden maar is dat ook zo? Want een bepaalde hager groepenkast van 3 fase en 12 lichtgroepen rond de vierhonderd euro is niet heel duur. Althans dat lijkt me zo, of vergis ik me hier in?

Al met al een boel vragen, maar misschien kunnen jullie me een beetje wegwijs maken in dit wereldje.
Zelf ben ik theatertechnicus dus ik weet best veel elektriciteit en krachtstroom maar krachtstroom in theater is wel wat anders als in een vaste installatie.

Alle hulp is welkom, alvast bedankt

Groet Han
 
  • #2

Sxnder

New member
Voor het bepalen van de hoofdafzekering zou ik eerst eens uitrekenen wat er allemaal aan vaste apparatuur op aangesloten gaat worden plus 100Watt per lichtpunt plus 200Watt per wcd. 70% hiervan (gelijktijdigheid) moet je hoofdafzekering kunnen leveren.
Laat de groepenkasten lekker aan een installateur over en overleg met hem wat je zelf kan/wil uitvoeren.
Hij zal je ook kunnen helpen met het ontwerp/verdeling etc.

Een paar zaken om rekening mee te houden:

Overal randaarde is tegenwoordig verplicht, net als dat alle eindgroepen achter een aardlekschakelaars moeten zitten (max 4 per aardlekschakelaar).
Groepen mede voor verlichting over verschillende aardlekschakelaars verdelen.
De belasting moet zo gelijkmatig mogelijk over drie fase verdeelt worden.
Extra decentrale groepenkasten kun je overwegen. Deze moeten in de hoofdkast wel selektief zijn afgezekerd. Dwz elkaar niet nadelig kunnen beinvloeden, bijvoorbeeld hoofdzekering 3x40A > voorbeveiling 3x25A > 16A eindgroepen. Hiervoor zul je dus wel minimaal naar 3x40A moeten laten verzwaren wat een pittige verhoging van het vastrecht inhoud maar als je dat toch nodig hebt is dat dus mogelijk.
Apparaten>3000Watt op een afzonderlijke eindgroep.
Kookplaten ed >3600Watt op een speciale kookgroep.
Slot kun je die ijzeren buis beter wel verwijderen/vermijden, eventueel via bovengelegen vloer als je het plafond niet wilt beschadigen.

PS. Naar de foto's kijkend, mankeert er ook eea aan de groepenkast; te dunne bekabeling, fase verdeling, meerder draden onder één klem. Idd tijd voor een grondige renovatie.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan