herstelwerkzaamheden pannendak

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een 30-er jarenwoning met een pannendak en nu willen we deze zomer het dak 'aanpakken'. Het dak bestaat uit een houten constructie(met gordingen e.d.) met daarbovenop houten planken. Daar ligt nu mijn vraag.
Als het flink waait dan krijgen we allemaal stof-troep op zolder, dit waait dus van het dak zo de zolder op. Er zitten dus duidelijk kieren tussen sommige planken.
Is hier een oplossing voor? Kunnen die kieren bijvoorbeeld dichtgekit worden?
We willen gelijktijdig ook het dak (van binnenuit) isoleren mbv glaswol. En dan laten we natuurlijk een lege ruimte tussen dakbeschot en isolatie. Vraag is als we dan de kieren dichtkitten, of dan het dak wel genoeg kan ademen, of hoeft dit niet.
Wie kan me helpen? Ik wil niet alle dakplanken vervangen door bijvoorbeeld platen!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
hoy gabry mijn vraag is ben je van plan om het dak te voorzien van nieuwe pannen of gaan de oude er weer terug op.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hai frijters,

We zijn van plan de pannen die we er heel vanaf krijgen gewoon weer terug te plaatsen en de rest te vervangen door 'nieuwe' (=2-de hands).
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
ok ik heb dit niet uit ondervinding maar wel gezien bij mensen die hetzelfde probleem hadden als jij je haalt de oude pannen eraf plus de panlatten dan doe je over heel het dak stroken stevig plastic uitrollen die je onderling met een goede kwaliteit tape aan elkaar plakt.boven op het plastic timmer je weer nieuwe panlatten terug en zo waait het niet meer binnen nu is mijn vraag ook nog ben je van plan om te gaan verwarmen op de zolder
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
ha Frijters,

bedankt voor je reactie. Krijg ik dan geen problemen met vocht/rotting als ik het dakoppervlak hermetisch afsluit. Het hout heeft dan geen mogelijkheid tot ademen?. Ik ga namelijk ook van binnenuit isoleren...
Ja ik heb verwarming op de zolder (cv).
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
De stof zul je nadat je de oude panlatten en evt. tengels verwijderd hebt, van je dak af moeten vegen, anders blijft het naar binnen komen.
Dit vuil is namelijk net zo oud als je dakpannen.

De folie die je het beste kunt toepassen is spinvliesfolie.
eigenschappen:
De dampdoorlatenheid van deze folie is optimaal, terwijl de folie waterdicht is. Het is ook geen plastic, maar eerder een soort geperforeerde stof.

Nadeel is dat deze folie erg prijzig is.

Ik weet niet hoe groot je dak is, maar zelf heb ik mijn dak eigenhandig geheel vernieuwd (200 m2), incl kilgoten, hoekkepers en dakkapellen. Ook bij hevige regenval heb ik met de spinvliesfolie zonder pannen geen lekkage gehad. Nadeel is dat ik bij het leggen van de folie regelmatig getroffen werd door statische electriciteit

Eerst goed verdiepen in de materie.

Een andere mogelijke folie is slabbenfolie (=wel goedkoper), nadeel vind ik dat het erg zwak materiaal is, scheurt makkelijk als je de panlatten aan het monteren bent. Bij flauwe daken wordt het ook niet geadviseerd.
Voor verwerkingsadviezen etc moet je eens bij lafarge of kdn Teewen en andere dakpan-boeren kijken.

Wat betreft de isolatie:

Het dakopp. hermetisch afsluiten, als je binnen gaat isoleren is vragen om vochtproblemen. Het houten dakbeschot moet nl. aan 1 zijde ventileren.

Als je de binnenzijde van het dak isoleert heb je natuurlijk ook geen last meer van het stof.

Breng in iedere geval aan de binnenzijde van de isolatie een dampremmende laag aan.

Eerst een EPA van je woning laten uitvoeren, dan kost de isolatie je nog minder dan de helft.

Wanneer je toch de pannen van het dak haalt kun je misschien beter de buitenkant isoleren. dit doe je heel eenvoudig door ipv tengels (=vertikale latten onder panlat) van 10mm dik, 2x2 balken (44x44mm) of 2x3 balken (44x59mm) te nemen met daartussenin (halve) glaswolrollen.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor je duidelijke reactie SimonLeBon (Duran Duran fan?).

Ik kan het dak niet van de buitenkant isoleren, omdat ik ook nog met mijn buren te maken heb. Wij delen met 4 woningen 1 dak en ik kan die van mij natuurlijk niet ineens ophogen.
Het wordt dus isoleren vanuit de binnenkant. Als ik dat doe, moet ik dan wel/ niet die spinvliesfolie aan de buitenkant aanbrengen? Is me niet geheel duidelijk.
Bedankt alvast!
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
nog een berichtje van mij het principe van isolatie is de kou buiten houden en de warmte binnen als je de buiten kant nu hebt behandeld met folie en de pannen terug op het dak liggen kun je best wel de binnenkant isoleren evt met een dampwerende laag ertussen maar denk er dan aan om die zolderkamer regelmatig te ventileren want warme lucht kan nu eenmaal meer vocht bevatten dan koude lucht het is maar net de vraag hoe vaak kom ik op die kamer en wat doe ik op die kamer zo zou je een permanente ontluchting kunnen plaatsen en hoe werk ik de binnenkant af op de isolatie dat je het dak aan de buitenkant moet schoonvegen spreekt voorzich ik persoonlijk zou kiezen voor het isolatiematriaal tempexplaten mocht het toch nog fout gaan dan zie je veel eerder dat je bv een lek ofzo hebt omdat tempex geen vocht opneemt maxiaal 2 % bij steen of glaswol dringt het in het matriaal groetjes.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
nog een berichtje van mij het principe van isolatie is de kou buiten houden en de warmte binnen als je de buiten kant nu hebt behandeld met folie en de pannen terug op het dak liggen kun je best wel de binnenkant isoleren evt met een dampwerende laag ertussen maar denk er dan aan om die zolderkamer regelmatig te ventileren want warme lucht kan nu eenmaal meer vocht bevatten dan koude lucht het is maar net de vraag hoe vaak kom ik op die kamer en wat doe ik op die kamer zo zou je een permanente ontluchting kunnen plaatsen en hoe werk ik de binnenkant af op de isolatie dat je het dak aan de buitenkant moet schoonvegen spreekt voorzich ik persoonlijk zou kiezen voor het isolatiematriaal tempexplaten mocht het toch nog fout gaan dan zie je veel eerder dat je bv een lek ofzo hebt omdat tempex geen vocht opneemt maxiaal 2 % bij steen of glaswol dringt het in het matriaal groetjes.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 1
K 1
A 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan