Pannendak maken op schuur

  • #1
A

Anonymous

Guest
Wie kan mij info geven over een houten onderdak van mijn schuur?.
Dak is 8mt lang en heeft 3 zware spanten
en buiten muren. Momenteel liggen er golfplaten op die door een pannendak vervangen moet worden.
Hoe maak ik een houten verbinding tussen
de spanten om de panlatten dragend te maken?
Dank U bij Voorbaat.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Marius, is dit een schuur met een nok, dus een schuin dak.Anders lijken mij pannen niet zo zinvol. Als je het toch met pannen wilt bedekken zou ik zeker een hellinghoek maken zodat het water er af loopt.
Je kan op de spanten plaatmateriaal leggen (underlayment of constructieplaat) en hier de pannenlatten op bevestigen. Is de overspanning te groot dan zijn er diverse soorten beugels verkrijgbaar ook in de DHZ zaken die je aan de bestaande balk kan bevestigen. In deze beugels komen dan nieuwe spanten en hierop kan je dan weer het plaatmateriaal bevestigen, daar de latten op en de pannen.
Hoop dat je hier iets aan hebt, groet eric
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beste eric, bedankt voor uw antwoord.
1) Het is schuindak van 45°.
2) De opening tussen de spanten varieerd tussen 180cm en 120cm.

om mijn probleem duidelijker voor te stellen stel ik het als volgt voor.
Opening van spanten is:
een recht hoek van 180cm op 600cm.
links boven = Hoek A rechts boven Hoek B
Links onder = Hoek C rechts onder Hoek D
A naar B = 180cm en A naar C = 600cm
Als ik een houten draag verbinding maak
tussen mijn spanten moet ik om max draag kracht krijgen een schuine verbinding??? tussen A /C naar B / D maken ook met beugels ??? Dank Bij voorbaat, Marius
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Marius, ik denk dat ik het snap.
van A naar B loopt de nok( een dikke balk van 6 meter en er zijn een aantal binten die lopen van de buitenmuur naar de nok klopt dat ?
Nu kan je, om de ruimte te verkleinen tussen de bestaande binten een paar nieuwe leggen tussen de muur en de bestaande nok.Is wat hak en breek werk in de muur. Je kan ook tussen de binten nieuwe balkjes plaatsen, de de binten met elkaar verbinden, je kan ze er tussen spijkeren of beter met beugels ( kijk maar een bij Gamma of zo die hebben bakken vol met diverse uitvoeringen).Je maakt dus een raamwerk van balken en balkjes waarop je dan plaatmateriaal bevestigd.Als je de platen zo min mogelijk wilt zagen moeten de balken zo lopen dat de plaat op de balk rust en ook de volgende plaat op diezelfde balk ligt.
Als dat allemaal klaar is kan je het dak nog issoleren als je dat wilt, pannenlatten erop en dan de pannen.
Met zo'n raamwerk is het wel nodig dat de bestaande balken voldoende draagkracht hebben, maar een overspanning van een meter of twee vergt niet zoveel ik hop dat je er iets aan hebt, zo niet laat maar weten/ eric
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Beste Eric, bedankt voor uw uitleg, ben nu bezig alle voorbereidingen te treffen en zal als het weer het toelaat hier aan beginnen.
Met vriendelijke groeten en een gezond en veilig 2003
Marius
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan