Hout buigen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,

Ik wil een ietwat biezondere constructie maken
loodrecht op de vloer heb ik een basisconstructie van parallel aan elkaar staande steunplaten (verticaal) die in een grofweg 3hoekige vorm zijn gezaagd en haaks op horizontale steunbalken zijn vastgezet.
De bovenste (schuine zijde) is niet recht maar rond (hol) gezaagd (de straal van de cirkel is 2743mm). Langsheen die ronde zijde zijn horizontale steunlatten aangebracht die de drie steunplaten evenwijdig moeten houden, en de topplaat dragen

vraag 1 voor de steunplaten zou ik volgens de plannen "plywood" moeten gebruiken (dikte 18mm) - dat heb ik vertaald door multiplex, dit moet wel iets of wat tegen regen en vocht kunnen, welke materiaal gebruik ik het best welk soort multiplex

vraag 2 bovenop die holle kant moet weer een laag multiplex komen maar die moet dus gebogen worden om heen een cirkel met een straal van 2743mm , ook in plywood (18mm) en ook redelijk watervast? hoe kan ik die buiging tot stand brengen zonder de stevigheid in het gedrang te brengen

Kan ik met een bepaald vernis of andere verfachtige stof ervoor zorgen dat mijn constructie tegen vocht en water kan?
dit materiaal moet niet weken of zelfs dagenlang in de gutsende regen staan maar het kan zijn dat het een dagje buiten moet staan als het nu en dan een buitje voorbij trekt en dan weer zonnig is.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
als je multiplex wilt buigen ga je als volgt te werk
wil je bijvoorbeeld 20 mm dik buigen
dan neem je 4 platen van 5mm

wil je 16 mm gebruik je 2 platen van 8mm

eerst 1 dan lijm dan de 2e enz

een andere manier maar daar moet je wel goed gereedschap voor hebben
een plaat van bijv 15 mm
zaag deze aan de achterzijde om de 5 a 7cm 5mm diep overdwars in dan kun je hem buigen.

als je panelen aan de kopse kanten goed wil beschermen tegen vocht dan voordat je schildert eerst een laagje houtlijm erop. werkt perfect.
de lijm zorgt ervoor dat de verf niet in het hout trekt groetjes en veel succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de tips,

Dus als ik het goed begrijp vermits ik 18 mm wil bereiken kan ik eerst een plaat van 5 mm dik en zet die vast op de overdwarse steunbalken, dan lijm ik daarop de volgende plaat van 5 mm en tenslotte de plaat van 8 mm
Ik ga ervan uit dat ik het geheel dan met schroeven op de balken kan vastzetten.
zullen die schroeven genoeg trekkacht leveren om de platen goed aan elkaar te lijmen?
en zullen de platen de steunbalken niet uit de vertikale steunplaten trekken?
ik ga ervan uit dat de platen sterker zijn dan de link tussen de steunplaten en de steunbalken
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan