Na uitbreiding radiatoren probleem warmte

  • #1
A

Anonymous

Guest
Vraag:
Ik heb vorig jaar een nieuwe CV ketel (vaillant HR, 28 Kw modulerend) met thermostaat (honeywell chronoterm modulation) en convectorputten geinstalleerd. Heeft altijd prachtig gewerkt. Nu heb ik het systeem uitgebreid met radiatoren boven, opnieuw op druk gebracht en de stekker er weer in. Heerlijk warm. Na een uur of twee veel te warm en na nog een uur niet te harden.
Hoe kan dit ?
Ik moet erbij zeggen dat het net in een periode was dat het buiten een stuk warmer was geworden en die thermostaat moet nou eenmaal even wennen met zijn zelfaanlerend vermogen. Maar hij bleef te vaak aanslaan.

Nog gekker: de tapwatervraag (het kraantje op de thermostaat) brandde ook als ik geen warm water vroeg.

Voorbeeld: ik stel hem in op 20 graden, het is op dat moment 19....hij slaat aan en gaat door tot ver over de 23.
Kortom, hij slaat ook aan als de ingestelde temperatuur allang bereikt is.

Wie weet wat dat kan zijn ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hmmm... Thermostaat kapot, misschien?

Is het gehele systeem geïnstalleerd door een erkend monteur? Er bestaan namelijk 2 soorten thermostaten: laagspanning en een 230V aansluiting. Niet elke thermostaat past daarom ook op elke cv. Ook bestaat er nog een verschil in een 2-draads en een 3-draads aansluiting. Raadpleeg hiervoor de desbetreffende handleiding.

Verder is het zo dat de thermostaat alleen de temperatuur meet in de ruimte waarin hij gemonteerd is. Als je bijvoorbeeld boven de verwarming aanzet zal hij dus ook niet zomaar afslaan (pas wanneer beneden, bij de thermostaat, de ingestelde temperatuur is bereikt). Een oplossing hiervoor is het gebruik van de zogeheten thermostatische radiatorknoppen.

Kortom, dit probleem kan verschillende oorzaken hebben, dus het is misschien verstandig om even een loodgieter er naar te laten kijken ofzo.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
L 1
A 1
A 2
A 4
A 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan