riva radiatoren

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb radiatoren in huis van het merk "riva radiatoren ruurlo" in mijn huis (bjr 1973). Heeft iemand enig idee of dit bedrijf nog bestaat. Zijn er nog ergens onderdelen te krijgen ?? Ik wil de kranen graag vervangen door thermo-kranen; kan dat??
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Docterdocter, u moet mij zeggen.......

Ik heb even voor je rondgekeken, maar ik kon zo snel geen bedrijf vinden die deze producten voert. Ook het bedrijf dat deze kranen maakt, is volgens mij niet meer actief.

De andere vraag is of de kranen vervangen kunnen worden door thermo-kranen. Als je huis uit '73 stamt, dan is de cv waarschijnlijk aangeleged mbv knelkoppelingen. De radiatoren zijn dan aangesloten op 15 mm aanvoer. Als dit zo is, kun je de kranen zo vervangen. Koop een stel nieuwe, en monteer deze. De knel-moeren op de cv-leiding weer stevig vastdraaien, maar niet muurvast. (Eventueel bij lekken een 'slagje na draaien'.) Het gedeelte dat je in de radiator draait omwikkelen met 'teflon-tape'. (Een wikkel of drie tot vier met de draairichting van de te bevestigen moer mee zdd deze het teflon niet opstroopt.

Veel succes, Dinand.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hallo DD, in plaats van 'teflon-tape' kun je beter "hennep" (=>paardehaar) nemen, omdat dat beter afsluit m.b.t. temperatuurschommelingen.
Wat betreft de Thermostatische kranen die kun je ten alle tijden toepassen, mits je ervoor zorgt dat er kortsluiting mogelijk is. D.w.z. stel dat al je thermostatische kranen sluiten bij een bepaalde temp. dan kan de pomp dus geen water pompen en zal de ketel droogkoken en kapot gaan, zorg dus dat er altijd 1 of 2 handbediende kranen zijn die altijd openstaan of een maak een kortsluitleiding.
De aansluiting buis op kraan is afhankelijk uit wat voor materiaal de bestaande buizen bestaan, de aansluiting van de kraan bestaat uit schroefdraad waar je hulpstukken indraait al naar gelang je buismateriaal. De aansluiting op je radiator is meestal 1/2" (=>half duims) en anders is er wel een verloop te krijgen, dat is dus makkelijk te fiksen.
Je hebt eigenlijk met 3 soorten buizen te maken: IJzer, staal of koper.
IJzer; (doffe ijzeren ruwe buis) wordt gefit of gelast (schroefdraad en ijzeren hulpstukken of lasrand),
Staal; (stalen precisie buis, sterk glimmend) wordt gekneld (met messing hulpstukken),
Koper; (koperen buis met koperen hulpstukken) wordt hardgesoldeerd.
Tsja knelverbindingen zijn het makkelijkst, je zoekt de juiste hulpstukken en knellen maar.
IJzer met schroefdraad is ook nog te doen zelfde verhaal als boven maar dan met hennep.
En de andere mogelijkheden zijn iets lastiger. Succes
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Vraagje

Hoe kan ik nu eens simpel het probleem tackelen dat wanneer ik mijnopenhaard aan heb dat de radiatoren in de slaapkamers en zolder koud worden omdat de termostaat in de kamer zit
Is het een idee om de termostaat in het halletje onder aan de trap nar boven te plaatsen en de radiatoren allemaal uit te voeren met termo kranen ?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
dat kan maar dan moet je in dat halletje wel een verwarming hebben die de thermostaat kan regelen. Ook wordt daar dan de kamertemp mee geregeld. Sommige CV ketels hebben ook een optie dat ze zonder thermostaat geregeld worden.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
L 1
A 1
A 2
A 4
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan